ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 高等教育研究叢書
  3. 178巻

地域・職業教育的機能からみた大学の機能的分化と教員

https://doi.org/10.15027/0002040496
https://doi.org/10.15027/0002040496
202374d2-9751-470a-9e9d-86bb34877feb
名前 / ファイル ライセンス アクション
RIHE178.pdf RIHE178.pdf (4.8 MB)
Item type デフォルト(1)
公開日 2025-05-01
タイトル
タイトル 地域・職業教育的機能からみた大学の機能的分化と教員
言語 ja
タイトル
タイトル Functional Differentiation of Universities and Faculty in terms of Regional and Vocational Educational Functions
言語 en
作成者 吉本, 圭一

× 吉本, 圭一

ja 吉本, 圭一

Search repository
稲永, 由紀

× 稲永, 由紀

ja 稲永, 由紀

Search repository
伊藤, 一統

× 伊藤, 一統

ja 伊藤, 一統

Search repository
伊藤, 友子

× 伊藤, 友子

ja 伊藤, 友子

Search repository
猪股, 歳之

× 猪股, 歳之

ja 猪股, 歳之

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study is to understand faculty members; learning andprofessional experiences before joining the profession, their duties and activities asfaculty members, the competencies required for their jobs and their acquisition of thesecompetencies, as well as their attitudes and identities regarding higher education andtheir careers. This study focuses on faculty members at universities that are enhancingregional cooperation and professional/vocational education.
 The analysis of the faculty survey revealed a regional and professional orientationsthat differ from that of the traditional academic orientation in various aspects such asexperience, activities, competencies, and identity. Comparisons with available existingdata indicate a divergence from university faculty members at research universities,and an approximation to junior colleges and vocational schools, which are nonuniversitytertiary institutions. This suggests that policy-driven enhancement ofregional and vocational education functions may challenge conventionalunderstandings of university faculty and the classical university/academic concept.
 Higher education policy and research in Japan have not adequately accounted forthe diversity of tertiary education institutions, including universities, junior colleges,colleges of technology, and professional training colleges. Policy and research tend tofocus on the research university model, leading to a cognitive bias that applies thisframework broadly. Strengthening of regional and professional/vocational educationalfunctions highlights these cognitive biases simultaneously encourages diversification ofperspectives on the nature of the university.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ TableOfContents
内容記述 はしがき... i
第Ⅰ部地域・職業的機能を志向する大学における教員の職務・経歴・能力開発
第1章本書の目的と課題・方法 吉本圭一・稲永由紀・伊藤一統... 1
第2章入職までの学習経歴・職業経歴 稲永由紀... 13
第3 章教員の職務-大学の地域・職業教育的機能をめぐって- 伊藤一統... 23
第4 章教員に期待される職能とその修得・活用 伊藤友子... 33
第5 章入職後の能力開発と有効な経験-大学教員としての職務等の満足度に注目して- 猪股歳之... 45
第Ⅱ部研究大学等との比較分析からえがく大学教員のキャリアと志向性
第6 章教育上の能力と学術・職業経験-短大・専門学校調査との比較による大学等の機能的分化の検討- 吉本圭一... 55
第7 章地域・職業教育的機能に関する勤務大学の在り方-1997 国立大学教員調査(UC1997)との比較分析- 稲永由紀... 65
第8 章教員のアイデンティティ-第三段階教育の機能的分化の観点から- 吉本圭一... 73
第9 章地域・職業的機能に焦点をあてる大学教員のあり方と課題 吉本圭一・稲永由紀... 85
巻末資料調査票... 91
言語 ja
出版者
出版者 広島大学高等教育研究開発センター
言語 ja
出版者
出版者 Research Institute for Higher Education, Hiroshima University
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_2f33
資源タイプ book
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/0002040496
ID登録タイプ JaLC
関連情報
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ ISBN
関連識別子 978-4-86637-055-2
助成情報
助成機関識別子タイプ Crossref Funder
助成機関名 日本学術振興会
言語 ja
助成機関名 Japan Society for the Promotion of Science
言語 en
研究課題番号URI https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-25245077/
研究課題番号 25245077
研究課題名 キャリア・職業教育による高等教育の機能的分化と質保証枠組みに関する研究
言語 ja
研究課題名 Functional Differentiation of Tertiary Education and Framework for Quality through Career and Vocational Education
言語 en
助成情報
助成機関識別子タイプ Crossref Funder
助成機関識別子タイプURI https://doi.org/10.13039/501100001691
助成機関名 日本学術振興会
言語 ja
助成機関名 Japan Society for the Promotion of Science
言語 en
研究課題番号URI https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-16K04599/
研究課題番号 16K04599
研究課題名 地域・社会連携を通した高等教育の多様なイノベーションとその成立要因に関する研究
言語 ja
研究課題名 Research on various innovations of higher education through regional collaboration and its factors
言語 en
助成情報
助成機関識別子タイプ Crossref Funder
助成機関識別子タイプURI https://doi.org/10.13039/501100001691
助成機関名 日本学術振興会
言語 ja
助成機関名 Japan Society for the Promotion of Science
言語 en
研究課題番号URI https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-09301012/
研究課題番号 09301012
研究課題名 大学・地域交流に関する総合的研究
言語 ja
研究課題名 Analysis of Partnerships between National Unviersities and Communities
言語 en
助成情報
助成機関識別子タイプ Crossref Funder
助成機関識別子タイプURI https://doi.org/10.13039/501100001691
助成機関名 日本学術振興会
言語 ja
助成機関名 Japan Society for the Promotion of Science
言語 en
研究課題番号URI https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-21243044/
研究課題番号 21243044
研究課題名 非大学型高等教育と学位・資格制度に関する研究
言語 ja
研究課題名 Non-University Higher Education, and Qualification Framework
言語 en
助成情報
助成機関識別子タイプ Crossref Funder
助成機関名 日本学術振興会
言語 ja
助成機関名 Japan Society for the Promotion of Science
言語 en
研究課題番号URI https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-19H00622/
研究課題番号 19H00622
研究課題名 第三段階教育における往還的コンピテンシー形成と学位・資格枠組みの研究
言語 ja
研究課題名 Competencies through Integrated Learning and National Qualifications Frameworks
言語 en
書誌情報 ja : 高等教育研究叢書
en : Reviews in higher education

巻 178, 号 58, p. i-112, ページ数 122, 発行日 2025-03-31
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-04-30 08:53:35.723289
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3