WEKO3
アイテム
地域・職業教育的機能からみた大学の機能的分化と教員
https://doi.org/10.15027/0002040496
https://doi.org/10.15027/0002040496202374d2-9751-470a-9e9d-86bb34877feb
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | デフォルト(1) | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-05-01 | |||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||
タイトル | 地域・職業教育的機能からみた大学の機能的分化と教員 | |||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||
タイトル | Functional Differentiation of Universities and Faculty in terms of Regional and Vocational Educational Functions | |||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||
作成者 |
吉本, 圭一
× 吉本, 圭一
× 稲永, 由紀
× 伊藤, 一統
× 伊藤, 友子
× 猪股, 歳之
|
|||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||
内容記述 | The purpose of this study is to understand faculty members; learning andprofessional experiences before joining the profession, their duties and activities asfaculty members, the competencies required for their jobs and their acquisition of thesecompetencies, as well as their attitudes and identities regarding higher education andtheir careers. This study focuses on faculty members at universities that are enhancingregional cooperation and professional/vocational education. The analysis of the faculty survey revealed a regional and professional orientationsthat differ from that of the traditional academic orientation in various aspects such asexperience, activities, competencies, and identity. Comparisons with available existingdata indicate a divergence from university faculty members at research universities,and an approximation to junior colleges and vocational schools, which are nonuniversitytertiary institutions. This suggests that policy-driven enhancement ofregional and vocational education functions may challenge conventionalunderstandings of university faculty and the classical university/academic concept. Higher education policy and research in Japan have not adequately accounted forthe diversity of tertiary education institutions, including universities, junior colleges,colleges of technology, and professional training colleges. Policy and research tend tofocus on the research university model, leading to a cognitive bias that applies thisframework broadly. Strengthening of regional and professional/vocational educationalfunctions highlights these cognitive biases simultaneously encourages diversification ofperspectives on the nature of the university. |
|||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||
内容記述タイプ | TableOfContents | |||||||||||||||
内容記述 | はしがき... i 第Ⅰ部地域・職業的機能を志向する大学における教員の職務・経歴・能力開発 第1章本書の目的と課題・方法 吉本圭一・稲永由紀・伊藤一統... 1 第2章入職までの学習経歴・職業経歴 稲永由紀... 13 第3 章教員の職務-大学の地域・職業教育的機能をめぐって- 伊藤一統... 23 第4 章教員に期待される職能とその修得・活用 伊藤友子... 33 第5 章入職後の能力開発と有効な経験-大学教員としての職務等の満足度に注目して- 猪股歳之... 45 第Ⅱ部研究大学等との比較分析からえがく大学教員のキャリアと志向性 第6 章教育上の能力と学術・職業経験-短大・専門学校調査との比較による大学等の機能的分化の検討- 吉本圭一... 55 第7 章地域・職業教育的機能に関する勤務大学の在り方-1997 国立大学教員調査(UC1997)との比較分析- 稲永由紀... 65 第8 章教員のアイデンティティ-第三段階教育の機能的分化の観点から- 吉本圭一... 73 第9 章地域・職業的機能に焦点をあてる大学教員のあり方と課題 吉本圭一・稲永由紀... 85 巻末資料調査票... 91 |
|||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||
出版者 | 広島大学高等教育研究開発センター | |||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||
出版者 | Research Institute for Higher Education, Hiroshima University | |||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_2f33 | |||||||||||||||
資源タイプ | book | |||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/0002040496 | |||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||
関連情報 | ||||||||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||||||||
識別子タイプ | ISBN | |||||||||||||||
関連識別子 | 978-4-86637-055-2 | |||||||||||||||
助成情報 | ||||||||||||||||
助成機関識別子タイプ | Crossref Funder | |||||||||||||||
助成機関名 | 日本学術振興会 | |||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||
助成機関名 | Japan Society for the Promotion of Science | |||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||
研究課題番号URI | https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-25245077/ | |||||||||||||||
研究課題番号 | 25245077 | |||||||||||||||
研究課題名 | キャリア・職業教育による高等教育の機能的分化と質保証枠組みに関する研究 | |||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||
研究課題名 | Functional Differentiation of Tertiary Education and Framework for Quality through Career and Vocational Education | |||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||
助成情報 | ||||||||||||||||
助成機関識別子タイプ | Crossref Funder | |||||||||||||||
助成機関識別子タイプURI | https://doi.org/10.13039/501100001691 | |||||||||||||||
助成機関名 | 日本学術振興会 | |||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||
助成機関名 | Japan Society for the Promotion of Science | |||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||
研究課題番号URI | https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-16K04599/ | |||||||||||||||
研究課題番号 | 16K04599 | |||||||||||||||
研究課題名 | 地域・社会連携を通した高等教育の多様なイノベーションとその成立要因に関する研究 | |||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||
研究課題名 | Research on various innovations of higher education through regional collaboration and its factors | |||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||
助成情報 | ||||||||||||||||
助成機関識別子タイプ | Crossref Funder | |||||||||||||||
助成機関識別子タイプURI | https://doi.org/10.13039/501100001691 | |||||||||||||||
助成機関名 | 日本学術振興会 | |||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||
助成機関名 | Japan Society for the Promotion of Science | |||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||
研究課題番号URI | https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-09301012/ | |||||||||||||||
研究課題番号 | 09301012 | |||||||||||||||
研究課題名 | 大学・地域交流に関する総合的研究 | |||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||
研究課題名 | Analysis of Partnerships between National Unviersities and Communities | |||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||
助成情報 | ||||||||||||||||
助成機関識別子タイプ | Crossref Funder | |||||||||||||||
助成機関識別子タイプURI | https://doi.org/10.13039/501100001691 | |||||||||||||||
助成機関名 | 日本学術振興会 | |||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||
助成機関名 | Japan Society for the Promotion of Science | |||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||
研究課題番号URI | https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-21243044/ | |||||||||||||||
研究課題番号 | 21243044 | |||||||||||||||
研究課題名 | 非大学型高等教育と学位・資格制度に関する研究 | |||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||
研究課題名 | Non-University Higher Education, and Qualification Framework | |||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||
助成情報 | ||||||||||||||||
助成機関識別子タイプ | Crossref Funder | |||||||||||||||
助成機関名 | 日本学術振興会 | |||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||
助成機関名 | Japan Society for the Promotion of Science | |||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||
研究課題番号URI | https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-19H00622/ | |||||||||||||||
研究課題番号 | 19H00622 | |||||||||||||||
研究課題名 | 第三段階教育における往還的コンピテンシー形成と学位・資格枠組みの研究 | |||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||
研究課題名 | Competencies through Integrated Learning and National Qualifications Frameworks | |||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 高等教育研究叢書 en : Reviews in higher education 巻 178, 号 58, p. i-112, ページ数 122, 発行日 2025-03-31 |