Item type |
デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) |
公開日 |
2023-03-18 |
タイトル |
|
|
タイトル |
対話型の文章は理解を促進するのか |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Do Interactive Texts Promote Understanding? |
|
言語 |
en |
作成者 |
藤木, 大介
田中, 瑠音
井関, 龍太
島田, 英昭
|
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
権利情報 |
|
|
権利情報 |
Copyright (c) 2022 人間社会科学研究科 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Interactive text |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
text comprehension |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
reading strategy |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
対話型テキスト |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
文章理解 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
読解方略 |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
A text format is used in which learners imitate a scene where people like a teacher and learner interact so that beginners may more easily start learning. On the other hand, previous research on interactive texts has shown that they do not always promote understanding and are not appreciated by readers as easy to read. However, since this format has already been widely adopted in introductory books and elementary school textbooks, it is necessary to consider how to make such interactive texts easier to understand. Therefore, in this study, we tried to make the conversation style as natural as possible and used interactive texts with icons to make it easier to identify the speakers. Furthermore, we developed an interactive text that includes not only dialogues that include“ questions" that have been used in previous research but also dialogues that prompt a“ summary" and verified the effects. Results showed that the comprehension performance was the same as that of ordinary text and that it was subjectively highly evaluated. |
|
言語 |
en |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究は日本学術振興会科学研究費補助金(挑戦的研究(萌芽) 課題番号:17K18620代表者:島田英昭)による助成を受けた。 |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本論文の一部は日本心理学会第84回大会において発表済みである。 |
出版者 |
|
|
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科 |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15027/53373 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2436-0333 |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12909086 |
開始ページ |
|
|
開始ページ |
1 |
書誌情報 |
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
号 3,
p. 1-8,
発行日 2022-12-23
|
旧ID |
53373 |