WEKO3
アイテム
当事者研究から考える校内授業研究のあり方
https://doi.org/10.15027/50180
https://doi.org/10.15027/50180f79cd328-1bde-4167-a04c-75dbec71d025
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 当事者研究から考える校内授業研究のあり方 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | School-Based Lesson Studies Inspired by “Tojisha-kenkyu" | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
作成者 |
樫葉, みつ子
× 樫葉, みつ子
× 柳瀬, 陽介
|
|||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
権利情報 | ||||||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2020 人間社会科学研究科 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | professional development of teachers | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | epistemology of practice | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | teacher collegiality | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | narrative | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 教員研修 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 実践の認識論 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 教師の同僚性 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 物語 | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述 | While many teachers acknowledge that school-based lesson studies are useful for their professional development, those studies occasionally become routinized and fail to deliver diverse perspectives without promoting collegiality. This paper selects “Tojisha-kenkyu," a community-based study of mutual help by those concerned with difficulties, as a type of practitioner research that may evolve school-based lesson studies into a new kind of research activity with distinct procedures and epistemology. School-based lesson studies inspired by “Tojisha-kenkyu" require changes in the conceptual understanding of causality, agency, practice, power, and teacher competency. The paper also discusses the feasibility of introducing such research into the current school education context in Japan. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | 本研究はJSPS科研費JP16K04770の助成を受けたものです。 | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科 | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/50180 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 2436-0333 | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA12909086 | |||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||
開始ページ | 105 | |||||||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究 Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education 号 1, p. 105-114, 発行日 2020-12-25 |
|||||||||||||
旧ID | 50180 |