WEKO3
アイテム
中日漢字の異形度が中国語を母語とする日本語学習者の漢字単語の読み上げ課題に及ぼす影響
https://doi.org/10.15027/32136
https://doi.org/10.15027/321365b6d5330-8f2b-4bba-bb0d-a97b2b79bd55
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 中日漢字の異形度が中国語を母語とする日本語学習者の漢字単語の読み上げ課題に及ぼす影響 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | The Effect of Orthographical Differences in Chinese and Japanese Kanji on Chinese Learners of Japanese | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
作成者 |
松島, 弘枝
× 松島, 弘枝
× 費, 暁東
|
|||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Chinese learners of Japanese | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Japanese kanji | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Chinese kanji | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | orthographical difference | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | reading-aloud task | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 中国人学習者 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 日本語漢字 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 中国語漢字 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 異形度 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 読み上げ課題 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||
主題 | 810 | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述 | In the present study, we investigated how Chinese learners of Japanese processed kanji that are written differently in Chinese and Japanese. The participants were asked to read Japanese kanji in their native language. The result showed that kanji with a high degree of orthographical difference in Chinese and Japanese were read more slowly than those with similar written forms. The interference of the pronunciation of Japanese kanji was determined through a reading-aloud task. Following the reading-aloud task the participants were asked to rate the degree of difference between the Japanese kanji used in the reading-aloud task and their Chinese equivalents with a 7-point rating scale. The mean ratings differed significantly in the kanji with a strong orthographical difference between the two languages, but not in the kanji with minor differences in written form. These results suggest that in the mental lexicon of Chinese learners of Japanese, the forms of Chinese and Japanese and the pronunciation of Chinese and Japanese have a diff erent connection to the kanji. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科 | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/32136 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 1346-5554 | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA11618725 | |||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||
開始ページ | 229 | |||||||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education 号 60, p. 229-235, 発行日 2011-12-22 |
|||||||||||||
旧ID | 32136 |