ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島外国語教育研究
  3. 18号

話し言葉コーパスを用いた中学基本語彙の分析

https://doi.org/10.15027/36832
https://doi.org/10.15027/36832
f0480906-cc9c-4406-9798-fe48887746b0
名前 / ファイル ライセンス アクション
h-gaikokugokenkyu_18_65.pdf h-gaikokugokenkyu_18_65.pdf (392.6 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 話し言葉コーパスを用いた中学基本語彙の分析
言語 ja
タイトル
タイトル A Corpus-based Analysis of English Vocabulary in Junior High School Textbooks
言語 en
作成者 山本, 五郎

× 山本, 五郎

ja 山本, 五郎

en Yamamoto, Gorou

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2015 広島大学外国語教育研究センター
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 The Japanese government’s policy on English education has been focusing on developing students’ communication abilities so that students can accurately understand and appropriately convey ideas and information. Administrators also strive to foster students’ positive attitudes toward communication in English. To fulfill the objectives, the Ministry of Education, Science and Culture has set up some pedagogical guidelines not only for how the target language should be taught at schools but also for textbook development. In particular, guidelines have been provided for what range of English vocabulary students should learn in Japanese compulsory education. However, almost no research has shed light on the validity of the vocabulary list for officially-approved English textbooks.   The objective of this paper is to analyze the 507 vocabulary items that must appear in each officially-approved Japanese junior high school English textbook. For the purpose of this study, a vocabulary list was derived from an English speech corpus to capture how well the textbook vocabulary reflects a group of English words that most frequently appear in oral communication. A comparative analysis of the two lists reveals a number of interesting features of the English words which students learn in the early stages of their studies. This paper explicates characteristic groups of nouns and verbs in each vocabulary list, as well as some colloquial expressions observed in the speech-corpus-based vocabulary list.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿で使用した話し言葉コーパスは,801万6千語の「映画英語教育学会Movie English Caption Database(Ver.3.0 2009)」を主として用い,科学研究費助成事業の支援を受けて構築中の英語スピーチコーパス(課題番号25770205)をサブコーパスとして使用した。
出版者
出版者 広島大学外国語教育研究センター
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/36832
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1347-0892
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11424332
開始ページ
開始ページ 65
書誌情報 広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education

号 18, p. 65-72, 発行日 2015-03-01
旧ID 36832
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-01 08:27:32.699527
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3