WEKO3
-
RootNode
アイテム
「特別の教科 道徳」に関する学習者の課題の検討
https://doi.org/10.15027/52083
https://doi.org/10.15027/520833b6e1ac8-a3db-44d9-af07-954c75a8ad39
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 「特別の教科 道徳」に関する学習者の課題の検討 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | An Examination of Students’ Issues on the Morality Period as a Special Subject | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
作成者 |
井上, 和紀
× 井上, 和紀
× 髙橋, 均
|
|||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
権利情報 | ||||||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2022 教職開発専攻 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Moral Period as a special subject | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Social Skills | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Empathy | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Student Guidance | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 特別の教科 道徳 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 社会的スキル | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 共感性 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 生徒指導 | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述 | This study examined the issues faced by elementary students regarding the morality period as a special subject by investigating the relationship between their self-evaluation of moral education content items and their social skills and empathy. According to the surbey results, self-evaluation of the content items of the morality period as a special subject was lower in the practical than cognitive aspect. Significant positive correlations were found between self-evaluation and social skills, and between self-evaluation and empathy. Thus, elementary school students were found to have problems in the practical aspect of moral behavior. One way to address this is to conduct activities that incorporate a student guidance’s perspective, such as social skills training, on the morality period as a special subject. In the future, the morality period as a special subject is expected to promote practical aspects of students’ moral behavior, and the development of their social skills and empathy. This serves as a developmental and preventive approach to bullying. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科教職開発専攻 | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/52083 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 2433-8664 | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA12860624 | |||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||
開始ページ | 1 | |||||||||||||
書誌情報 |
教職開発研究 Journal of Professional Development for Teachers and School Leaders 号 5, p. 1-10, 発行日 2022-03-15 |
|||||||||||||
見出し | ||||||||||||||
大見出し | 原著論文 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
見出し | ||||||||||||||
大見出し | Article | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
旧ID | 52083 |