WEKO3
アイテム
技術ガバナンス能力の評価に関する授業における学習過程の分析
https://doi.org/10.15027/45460
https://doi.org/10.15027/45460bb56b3bd-ec00-462e-8f44-1a91370ad0cc
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 技術ガバナンス能力の評価に関する授業における学習過程の分析 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | Analysis of Learning Process in Lesson about Ability for Technology Assessment | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
作成者 |
谷田, 親彦
× 谷田, 親彦
× 堤, 健人
× 菊谷, 和哉
|
|||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Technology education | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Ability for technology governance | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Learning process | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||||||
主題 | 370 | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述 | The purpose of this study is to analyze the learning process in a technology education lesson based on a practical teaching method that promotes technology governance in technology assessment. Analysis was conducted to clarify the change in the opinions and reasons of students regarding technology assessment and to consider providing an explanation for these opinions and reasons to other students. We conducted a class practice on “production and consumption of native species" and analyzed the learning process of 72 students divided into 18 groups. Analyzing the changes in their opinions and reasons, we were able to confirm that the students were enabled to evaluate various aspects in the field of technology through the practical teaching methods adopted in the class as indicated in previous research. It was verified that students make decisions while adjusting and integrating their opinions and reasons based on discussion with other students. Students changed their opinions and explained the reasons for technology assessment based on knowledge rather than for the reason presented and the like. | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | 本稿は,学術研究助成基金助成金挑戦的萌芽研究:研究課題番号15K13229,科学研究費補助金基盤研究(B):研究課題番号17H01989の助成を受けて行われた。 | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/45460 | |||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 1341-111X | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AN10491493 | |||||||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||||||
開始ページ | 75 | |||||||||||||||||
書誌情報 |
学校教育実践学研究 Hiroshima journal of school education 巻 24, p. 75-82, 発行日 2018-03-22 |
|||||||||||||||||
見出し | ||||||||||||||||||
大見出し | 学習指導法・教材およびカリキュラム開発 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
見出し | ||||||||||||||||||
大見出し | Teaching Method, Teaching Material Development, and Curriculum Development | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
旧ID | 45460 |