WEKO3
アイテム
算数科の内容を一般化した理解度や数学信念が大学生の公式観に及ぼす影響
https://doi.org/10.15027/53786
https://doi.org/10.15027/53786a50db516-0597-4ab0-9507-0945d1881d3c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-05-02 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 算数科の内容を一般化した理解度や数学信念が大学生の公式観に及ぼす影響 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | The influence of math beliefs and essential arithmetic comprehension on formula beliefs | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
作成者 |
池田, 悠真
× 池田, 悠真
× 平見, 真希人
× 藤木, 大介
|
|||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||
権利情報 | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2023 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | formula beliefs | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | study beliefs | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | math beliefs | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | arithmetic comprehension | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | grade of math | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 公式観 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 学習観 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 数学信念 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 算数科の理解度 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 数学科の成績 | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述 | Formula belief, defined as “a way of perceiving a formula that includes feelings based on the experience of using the formula," is a factor examined as affecting learning and performance of mathematics. However, there is room for improvement in the scales assessing formula beliefs. In study 1, the scale is shown to have four factors, adding “usefulness of formulas" to the conventional three factors of “significance of derivation," “emphasis on memorization," and “confusion about formulas." As in previous findings, formula belief is influenced by learning beliefs and it influences learning strategies, which affect performance of mathematics. In study 2, the influence of university students’ essential arithmetic comprehension on their formula beliefs is investigated. Students who performed better on the essential arithmetic comprehension test had less confusion about formulas. In addition, the relationship between value perception of mathematics and formula beliefs is investigated. It is found that the factors of mathematics value perception influenced formula beliefs in various ways. | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/53786 | |||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||||||
開始ページ | 59 | |||||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 学習開発学研究 en : Journal of Learning Science 号 15, p. 59-68, ページ数 10, 発行日 2023-03-30 |
|||||||||||||||||
旧ID | 53786 |