WEKO3
アイテム
到達度評価による自己評価を取り入れた協同学習が児童の自律的学習行動と学習効力感に及ぼす効果
https://doi.org/10.15027/52289
https://doi.org/10.15027/52289c869b381-0741-4f5f-b55b-45f71ef54a3c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 到達度評価による自己評価を取り入れた協同学習が児童の自律的学習行動と学習効力感に及ぼす効果 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Effects of cooperative learning incorporating self-evaluation by achievement evaluation on children's autonomous learning behavior and Self-efficacy toward learning | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
作成者 |
真田, 穣人
× 真田, 穣人
× 栗原, 慎二
|
|||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
権利情報 | ||||||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2022 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | achievement evaluation | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | cooperative learning | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Subject education | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | self-efficacy toward learning | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Teaching material development | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 到達度評価 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 協同学習 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 教科教育 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 学習効力感 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 教材開発 | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述 | The purpose of this study is to examine the effect of cooperative learning, which incorporates self-evaluation by achievement evaluation using rubrics, on children's autonomous learning behavior and Self-efficacy toward learning. In this study, we introduce cooperative learning that incorporates self-evaluation by achievement evaluation using rubrics under the hypothesis that it enhances the children's autonomous learning behavior and self-efficiency of learning. As a result of conducting a questionnaire survey twice during the survey period for children in the 4th grade of elementary school, it was shown that the self-efficacy toward learning was enhanced for all children regardless of the degree of acceptance. On the other hand, it was shown that autonomous learning behavior did not increase. This suggests that cooperative learning that incorporates self-evaluation based on achievement evaluation may promote the desire for competence, but not the desire for autonomy. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | 本研究の一部は,日本学術振興会科学研究費補助金(奨励研究,課題番号17H00035)による助成を受けて行われました。 | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科学習開発学領域 | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/52289 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 1883-8200 | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA1244667X | |||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||
開始ページ | 123 | |||||||||||||
書誌情報 |
学習開発学研究 Journal of Learning Science 号 14, p. 123-129, 発行日 2022-03-30 |
|||||||||||||
旧ID | 52289 |