ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文等

算数文章題場面における演算関係の統合的スキーマ : 二重三角図とその授業実践

https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2010937
https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2010937
b6cb540e-c077-41d7-b8f2-8e84bd8e0abf
名前 / ファイル ライセンス アクション
IEICE IEICE Technical Report_124-81_ET2024-12.pdf (1.6 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2024-11-21
タイトル
タイトル 算数文章題場面における演算関係の統合的スキーマ : 二重三角図とその授業実践
言語 ja
タイトル
タイトル An Integrated Schema of Operational Relationships between Quantities in Arithmetic Word Problems: Classroom Practice of Double Triangle Diagram
言語 en
作成者 平嶋, 宗

× 平嶋, 宗

ja 平嶋, 宗

en HIRASHIMA, Tsukasa

Search repository
林田, 雄樹

× 林田, 雄樹

ja 林田, 雄樹

en Hayashida, Yuki

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
言語 en
権利情報 Copyright ©2024 by IEICE
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 算数文章題
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 二重三角スキーマ
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 比例場面
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 対となる関係量
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 小学5年生
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Mathematic/Arithmetic Word Problem
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Integrated Schema
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Multiplication/Division
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Proportional Relation
内容記述
内容記述 本稿では,算数文章題に対する統合的スキーマである二重三角図の授業利用について報告する.比例場面を扱う二重三角図は,二つの存在量に対して対となる二つの関係量,包含除,等分除,値が小さくなる掛け算,値が大きくなる割り算,を互いに関連・制約する必然のものとして可視化できる.この二重三角図を用いた授業を5年生の3月の授業で実施したところ(1クラス23名,2時限),(1)児童の89%が対となる関係量を含んだ二重三角図を問題文に対して正しく書けた,(2)児童の79%が二重三角図によって可視化される6つの演算関係に対応する6つの式を立式できた,(3)関係量保存性課題のスコアが事前事後で有意に向上し,効果量は大であった,といった結果が得られた.
言語 ja
内容記述
内容記述 This paper reports on the use of double triangle diagrams in the classroom, which have been proposed as an integrated schema for arithmetic word problems. The double triangle diagram, which deals with proportional situations, can visualize two paired relational quantities, inclusive division, equal division, multiplication to reduce the value, and division to increase the value, as necessarily related and constrained to each other. When we conducted a class using this double triangle diagram in a 5th grade class in March (23 students, 2 lessons), (1) 89% of the students were able to correctly draw a double-triangle diagram including the paired relational quantities to the problem text, (2) 79% of the students were able to write 6 expressions including in the problem, and (3) significant improvement was observed in the pre- and post-tests using the problems of conservation of relational quantities, and the effect size was large.
言語 en
出版者
出版者 電子情報通信学会
言語 ja
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
開始ページ
開始ページ 37
書誌情報 ja : 電子情報通信学会技術研究報告. ET, 教育工学
en : IEICE Technical Report. Educational technology

巻 124, 号 81, p. 37-44, ページ数 8, 発行日 2024-06-08
旧ID 55817
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-02-21 05:48:27.391547
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3