ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学特別支援教育実践センター研究紀要
  3. 23号

オンラインストレージを用いた知的障害教育の実践・教材共有システムの構築と今後の在り方について

https://doi.org/10.15027/0002040262
https://doi.org/10.15027/0002040262
c10144e7-b27c-42de-ac63-14c6b7e0a33c
名前 / ファイル ライセンス アクション
CSNERP_23_53.pdf CSNERP_23_53.pdf (590 KB)
Item type デフォルト(1)
公開日 2025-04-02
タイトル
タイトル オンラインストレージを用いた知的障害教育の実践・教材共有システムの構築と今後の在り方について
言語 ja
タイトル
タイトル The Construction and Future of a Sharing System for Practice and Teaching Materials for Intellectual Disability Education Using Online Storage
言語 en
作成者 追原, 健太

× 追原, 健太

ja 追原, 健太

en OIHARA, Kenta

Search repository
平川, 泰寛

× 平川, 泰寛

ja 平川, 泰寛

en HIRAKAWA, Yasuhiro

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 知的障害教育
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教材の共有
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 オンラインストレージ
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 education
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 students with intellectual disabilities
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 sharing of teaching
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 令和2年6月に文部科学省から公表された「教育の情報化に関する手引き(追補版)」(文部科学省,2020)では、特別支援教育における教材等を、教師間で有効に共有できるようなシステムを構築することなどの必要性が示されている。しかし、実践的にそうしたシステムについて研究された例は少ない。
 本研究では、オンラインストレージを用いて、特別支援学校間で教材等を共有するシステム(以下、「共有システム」とする。)を構築し、教師を対象にアンケートによる調査を行った。結果、共有システムの構築については、9校の特別支援学校から約300個の教材の提供があり、一定のシステム構築を実現した。アンケートについては、知的障害教育におけるカリキュラム・マネジメント、教師及び学校の組織的な専門性の向上、センター的機能の充実並びに特別支援学校における働き方改革に関して、共有システムの有効性が回答結果から示唆された。一方で、検索機能の充実、個人情報の取扱い、著作権の保護等に関して、共有システムを学校現場で運営する際の課題についても明らかとなった。
言語 ja
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In June 2020, the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT) published “Center for Educational Computing (Supplemental Edition),” which suggested the necessity of establishing a system that enables teachers to effectively share teaching materials and other materials for special-needs education. However, there have been few practical studies on such a system. In this study, we constructed a system for sharing educational materials among special needs schools using online storage (a sharing system), and conducted a questionnaire survey of teachers. As a result, approximately 300 teaching materials were provided by 9 special-needs schools, and we were able to establish a system. The questionnaire results indicated the effectiveness of the sharing system for curriculum management in the education of students
with intellectual disability, improvement of organizational expertise of teachers and schools, enhancement of center functions, and reform of work styles in special needs schools. Some issues were identified in the operation of the sharing system in the field, such as the enhancement of search functions, handling of personal information, and protection of copyright.
言語 en
出版者
出版者 広島大学ダイバーシティ&インクルージョン推進機構特別支援教育実践センター
言語 ja
出版者
出版者 The Center for Special Needs Education Research and Practice Institute for Diversity & Inclusion, Hiroshima University
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/0002040262
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2758-870X
書誌情報 ja : 広島大学特別支援教育実践センター研究紀要
en : The Bulletin of the Center for Special Needs Education Research and Practice

号 23, p. 53-61, ページ数 9, 発行日 2025-03-01
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-04-01 06:22:38.270027
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3