WEKO3
アイテム
二次元仮想空間を活用したタスクベースの 英語スピーキング指導における学生と教師の経験
https://doi.org/10.15027/0002040199
https://doi.org/10.15027/0002040199869320ce-c3e4-49d1-967f-e3165c809e11
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-03-14 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | Student and Instructor Experiences in a Task-based EFL-speaking Course Conducted in a Two-dimensional Virtual Space | |||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 二次元仮想空間を活用したタスクベースの 英語スピーキング指導における学生と教師の経験 | |||||||
言語 | ja | |||||||
作成者 |
AMANO, Shuichi
× AMANO, Shuichi
|
|||||||
アクセス権 | ||||||||
アクセス権 | open access | |||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||
権利情報 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
権利情報 | Copyright (c) 2025 広島大学外国語教育研究センター | |||||||
内容記述 | ||||||||
内容記述 | This paper reports on the use of the two-dimensional virtual platform Gather in task-based EFL-speaking instruction. Traditional face-to-face classes and video-conferencing tools often present challenges, such as difficulties in supervising activities within breakout rooms, monitoring task progress, and identifying learners’ errors. By utilizing Gather, these challenges can be addressed, encouraging students to participate actively and enjoyably in task-based activities while improving their conversational skills and confidence in EFL. Gather’s speech balloon feature enables visual confirmation of conversations, and its smooth navigation between private areas allows for real-time monitoring and support of activities. However, challenges remain in identifying patterns of learner errors during speaking tasks. Additionally, the potential for technical issues highlights the need for flexibility and thorough preparation in online teaching. The use of Gather demonstrates its potential as an effective tool to enhance learners’ performance. At the same time, continued attention to the development of video conferencing tools is essential for further improving online learning environments. This paper suggests that two-dimensional virtual platforms can serve as effective means of bridging the gap between traditional and online classes and foster progress in digital education within the field of language teaching. | |||||||
言語 | en | |||||||
内容記述 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | 本論文は,タスクベースの英語スピーキング指導における二次元仮想空間Gather の活用について検討したものである。従来のウェブ会議ツールを用いたスピーキング指導の課題として,ブレイクアウトルーム内での活動の監督が困難であり,タスク進行状況や学習者のエラーを把握しづらい点があった。本論文では,Gather を使用することでこれらの課題に対処しながら,学生にタスク活動を通じて積極的かつ楽しく学習することを促し,英語での会話能力を高めたり,自信を深めたりすることができる可能性を示した。具体的には,アバターの吹き出し機能を活用して会話の有無を視覚的に確認しながらプライベートエリア間を円滑に巡回することで,リアルタイムでの活動把握と支援が可能となる点を論じた。一方で,学習者の発話におけるエラーの発生やその傾向の把握には依然として課題が残ることも明らかとなった。また,技術的な不具合が発生するリスクも懸念され,オンライン授業における柔軟性と準備の重要性が浮き彫りとなった。本論文は,仮想空間が伝統的な授業とオンライン授業のギャップを埋める効果的な手段として機能する可能性を,さらに明確に示すものである。Gather のような仮想空間は,オンライン授業のマネージメントを容易にし,学習者のパフォーマンス向上に寄与しうる有望なツールであるといえる。ただし,ウェブ会議ツールの進化にも引き続き注目し,それらと併せてオンライン学習環境のさらなる改善を図ることが必要である。 | |||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 広島大学外国語教育研究センター | |||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | Institute for Foreign Language Research and Education, Hiroshima University | |||||||
言語 | en | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | eng | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
出版タイプ | ||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||
ID登録 | ||||||||
ID登録 | 10.15027/0002040199 | |||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||
収録物識別子 | ||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||
収録物識別子 | 1347-0892 | |||||||
収録物識別子 | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11424332 | |||||||
書誌情報 |
ja : 広島外国語教育研究 en : Hiroshima Studies in Language and Language Education 号 28, p. 31-44, ページ数 14, 発行日 2025-03-01 |