ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学大学院人間社会科学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要
  3. 21号

高等特別支援学校(知的障害)と高等学校における交流及び共同学習の取組 : 「 総合的な探究の時間」を中心に

https://doi.org/10.15027/53564
https://doi.org/10.15027/53564
7615af63-366d-40e0-9117-c4a787750129
名前 / ファイル ライセンス アクション
CSNERP_21_65.pdf CSNERP_21_65.pdf (528.7 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 高等特別支援学校(知的障害)と高等学校における交流及び共同学習の取組 : 「 総合的な探究の時間」を中心に
言語 ja
タイトル
タイトル The Practice of “Exchange and Joint Learning" between a Special Needs School for Intellectual Disabled Students and a High School Students: Focusing on Period for Inquiry-Based Cross-Disciplinary Study
言語 en
作成者 村山, 小百合

× 村山, 小百合

ja 村山, 小百合

en MURAYAMA, Sayuri

Search repository
長井, 宏次

× 長井, 宏次

ja 長井, 宏次

en NAGAI, Kouji

Search repository
村松, 康

× 村松, 康

ja 村松, 康

en MURAMATSU, Yasushi

Search repository
小林, 倫代

× 小林, 倫代

ja 小林, 倫代

en KOBAYASHI, Michiyo

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme Other
主題 交流及び共同学習
主題
主題Scheme Other
主題 高等学校段階
主題
主題Scheme Other
主題 総合的な探究の時間
主題
主題Scheme Other
主題 インクルーシブ教育システム
主題
主題Scheme Other
主題 exchange and joint learning
主題
主題Scheme Other
主題 high school stage
主題
主題Scheme Other
主題 Period for Inquiry-Based Cross-Disciplinary Study
主題
主題Scheme Other
主題 inclusive education system
内容記述
内容記述 共生社会の実現を目指すには、インクルーシブ教育システムの構築が必要であり、その中でも交流及び共同学習の推進は肝要である。これまでの交流及び共同学習の報告の内、学校間で行う交流及び共同学習においては、高等学校段階の報告はわずかであり、同一行政区が設置する学校間で行事や部活動を通して実践していることが多い。本稿は、県立・市立という行政枠を超えた高等学校段階における「総合的な探究の時間」の交流及び共同学習の3年間にわたる実践をもとに、両校の教職員の変化、両校の生徒の変化等を検討したものである。継続的な取組により、学校間の抵抗感が軽減され、生徒同士のトラブル対応にもすぐに相互の教員が連絡を取り合って動く等、教員の連携が強まり、生徒同士も知り合い、理解しあう様子が見られるなど、学校間交流の効果が見られた。「総合的な探究の時間」の特質が交流及び共同学習として取り組みやすいことが考えられ、交流及び共同学習を継続させる仕組みつくりを行うには、双方の学校の教育課程に位置付け、実践後の評価と改善を意図的に行うことの重要性が考えられた。
言語 ja
内容記述
内容記述 Building an inclusive education system is necessary to realize a symbiotic society, and the promotion of exchange and joint learning is one of the key elements of this system. Until now, there are only a few reports on “Exchange and Joint Learning" at the high school level, and most of them are conducted through events and club activities among schools established in the same school district. This study examined attitudinal changes in the teachers and students of the two schools based on three years of exchange and joint learning practice during the “Period for Inquiry-Based Cross-Disciplinary Study" at the upper secondary school level, transcending the administrative boundaries of prefectural and municipal governments. Through continuous efforts, the sense of resistance between the two schools was reduced, teachers’ cooperation was strengthened, and students got to know and understand each other. The characteristics of the “Period for Inquiry-Based Cross-Disciplinary Study" may be a reason for facilitating exchange and collaborative learning. To sustain exchange and collaborative learning, it is considered important to place it in the curricula of both schools and to evaluate and improve it after implementation intentionally.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院人間社会科学研究科附属特別支援教育実践センター
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/53564
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2435-9378
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12914687
開始ページ
開始ページ 65
書誌情報 広島大学大学院人間社会科学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要
The Bulletin of the Center for Special Needs Education Research and Practice, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University

号 21, p. 65-74, 発行日 2023-03-01
見出し
大見出し 実践研究
言語 ja
見出し
大見出し Practical Research
言語 en
旧ID 53564
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-04 03:42:14.391786
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3