ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate

To
lat lon distance


インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学大学院人間社会科学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要
  3. 19号

「授業実践シート」を活用した生活単元学習の授業改善 : 指導と評価の一体化を目指して

https://doi.org/10.15027/50721
https://doi.org/10.15027/50721
c7ff41a7-1350-4416-9fc0-b26e97a5a092
名前 / ファイル ライセンス アクション
CSNERP_19_99.pdf CSNERP_19_99.pdf (1.3 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 「授業実践シート」を活用した生活単元学習の授業改善 : 指導と評価の一体化を目指して
言語 ja
タイトル
タイトル Improving Lesson Unit Learning Using the “Class Practice Sheet": Aiming to Integrate Instruction and Evaluation
言語 en
作成者 沖野, 大樹

× 沖野, 大樹

ja 沖野, 大樹

en OKINO, Daiki

Search repository
平川, 泰寛

× 平川, 泰寛

ja 平川, 泰寛

en HIRAKAWA, Yasuhiro

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme Other
主題 学習評価
主題
主題Scheme Other
主題 育成したい資質・能力「はつかいち」
主題
主題Scheme Other
主題 授業実践シート
主題
主題Scheme Other
主題 Learning evaluation
主題
主題Scheme Other
主題 Qualities and abilities that you want to develop “Hatsukaichi"
主題
主題Scheme Other
主題 Class practice sheet
内容記述
内容記述 本稿では、広島県立廿日市特別支援学校の令和2年度の研究テーマ「学習評価」に焦点を当てた教育研究に基づき、中学部の生活単元学習における実践をまとめた。本授業実践では、「授業実践シート」を活用し、単元を通して、授業改善のPDCA サイクルと教育課程の改善のPDCA サイクルをつなぐ枠組に基づき、指導と評価の一体化を目指して授業実践を行った。指導に当たっては、生徒自身が自ら課題を見つけ、目標を設定し、目標を達成するために考えて練習に取り組めるよう、「がんばりシート」を活用した授業実践を行った。また、タブレット型端末で練習の様子を撮影し、「がんばりシート」の目標や振り返りの記述の際に提示することにより、生徒が具体的に自分の課題や目標を見つけ、その目標に向かって練習に取り組むなどの変容が見られた。今後も、「個別の指導計画」の目標や「単元計画」の評価規準には、児童生徒に身に付けさせたい力を具体的に記載した上で、指導と評価の一体化を目指す必要がある。
言語 ja
内容記述
内容記述 In this paper, we have summarized the practices in the life unit learning of the junior high school based on the educational research focusing on the research theme “learning evaluation" of the second year of Reiwa of Hiroshima Prefectural Hatsukaichi Special Needs School. In this teaching practice, to take advantage of the “teaching practice sheet", through the trading unit, based on the framework that connects the PDCA cycle of improvement of the curriculum and the PDCA cycle of lesson improvement, I was teaching practice with the aim of integration of teaching and evaluation. In teaching, the lesson practice using the “Perseverance sheet" was conducted so that the students themselves could find the tasks, set the goals, think and practice to achieve the goals. In addition, by taking a picture of the practice with a tablet terminal and presenting it when describing the goals and reflections on the “Perseverance sheet", students can find their own tasks and goals and practice toward those goals. Changes such as working on were seen. In the future, it will be necessary to aim to integrate instruction and evaluation after specifically stating the abilities that children and students want to acquire in the goals of the “individual instruction plan" and the evaluation criteria of the “unit plan".is there.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院人間社会科学研究科附属特別支援教育実践センター
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/50721
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2435-9378
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12914687
開始ページ
開始ページ 99
書誌情報 広島大学大学院人間社会科学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要
The Bulletin of the Center for Special Needs Education Research and Practice, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University

号 19, p. 99-110, 発行日 2021-03-01
見出し
大見出し 実践研究
言語 ja
見出し
大見出し Practical Research
言語 en
旧ID 50721
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-04 03:39:04.951709
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3