ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学大学院人間社会科学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要
  3. 19号

オンライン教育相談の実践報告 : 特別支援教育実践センターにおけるZoomを活用した学習支援より

https://doi.org/10.15027/50720
https://doi.org/10.15027/50720
5b561ca7-d86e-408b-ac79-39b7322ec06f
名前 / ファイル ライセンス アクション
CSNERP_19_91.pdf CSNERP_19_91.pdf (572.4 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル オンライン教育相談の実践報告 : 特別支援教育実践センターにおけるZoomを活用した学習支援より
言語 ja
タイトル
タイトル Practical Report of Online Educational Consultation: From Educational Consultation Using Zoom at the Center for Special Needs Education Research and Practice
言語 en
作成者 尾原, 健太

× 尾原, 健太

ja 尾原, 健太

en OHARA, Kenta

Search repository
今津, 麻衣

× 今津, 麻衣

ja 今津, 麻衣

en IMAZU, Mai

Search repository
氏間, 和仁

× 氏間, 和仁

ja 氏間, 和仁

en UJIMA, Kazuhito

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme Other
主題 発達障害
主題
主題Scheme Other
主題 オンライン学習支援
主題
主題Scheme Other
主題 遠隔授業
主題
主題Scheme Other
主題 Developmental disability
主題
主題Scheme Other
主題 Online educational consultation
主題
主題Scheme Other
主題 Remote lecture
内容記述
内容記述 本実践報告は、新型コロナウィルス感染症対策のため、本学の附属特別支援教育実践センターの対面での学習支援活動が中止になった際にオンラインでの学習支援活動を実施した経験を振り返りその成果を整理することで、今後のオンライン授業実施の際の一助とすることを目的とした。オンライン学習支援の参加者12名から回答が得られた。「オンラインの学習支援の効果」については、「オンライン学習支援は、タブレットの使い所を学ぶ上で役に立った。」と「オンライン学習支援は、外出制限下での時間の有効活用に役立った。」の2項目において回答者全員からポジティブな回答が得られた。また、「オンライン学習支援の工夫の効果」については、「資料が配布され参加しやすかった。」と「声以外に、チャットや「グー」などで反応でき、参加しやすかった。」の2項目において回答者全員からポジティブな回答が得られた。「今後の利用希望について」は、オンラインと対面の併用を希望する意見が多く見られた。これらの結果より、オンライン学習支援では、資料の事前配布などの事前準備を丁寧に行い、学習支援の際はチャットなどの多様なコミュニケーション方法を活用することが学習の向上につながると示唆された。また、オンライン学習支援は、対面での学習支援の代替方法としての意味だけでなく、オンラインであるからこその参加しやすさが存在することが示唆された。
言語 ja
内容記述
内容記述 This practice report looks back on the experience of conducting online learning support activities when the face-to-face learning support activities of the University’s Affiliated Special Needs Education Practice Center were canceled to prevent new coronavirus infections. By organizing the above, we aimed to help in the future implementation of online lessons. Responses were obtained from 12 participants in online learning support. Regarding “Effects of online learning support", “Online learning support was useful for learning how to use tablets." And “Online learning support was useful for effective use of time under restrictions on going out." Positive answers were obtained from all the respondents in two items. Regarding “the effect of devising online learning support," “materials were distributed and it was easy to participate." “In addition to voice, it was able to respond by chat and “goo", and it was easy to participate. All the respondents gave positive answers in the two items. Regarding “desired use in the future," there were many opinions requesting both online and face-to-face use. From these results, it was suggested that in online learning support, careful preparation such as pre-distribution of teaching materials and utilization of various communication means such as chat in learning support lead to improvement of learning. It was also suggested that online learning support is not only meaningful as an alternative to face-to-face learning support, but also easy to participate because it is online.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究は、科学研究費、18H01040、19H00623の補助により実施されました。
出版者
出版者 広島大学大学院人間社会科学研究科附属特別支援教育実践センター
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/50720
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2435-9378
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12914687
開始ページ
開始ページ 91
書誌情報 広島大学大学院人間社会科学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要
The Bulletin of the Center for Special Needs Education Research and Practice, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University

号 19, p. 91-98, 発行日 2021-03-01
見出し
大見出し 実践研究
言語 ja
見出し
大見出し Practical Research
言語 en
旧ID 50720
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-04 03:38:56.393462
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3