ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学大学院人間社会科学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要
  3. 19号

試験問題の拡大方式が解答時間及び正答数に及ぼす影響

https://doi.org/10.15027/50715
https://doi.org/10.15027/50715
f7b121f5-ead9-4cc6-b053-c12462fc61bb
名前 / ファイル ライセンス アクション
CSNERP_19_47.pdf CSNERP_19_47.pdf (336.1 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 試験問題の拡大方式が解答時間及び正答数に及ぼす影響
言語 ja
タイトル
タイトル Effect of Exam Question Expansion Methods on Answering Time and the Number of Correct Answers
言語 en
作成者 氏間, 和仁

× 氏間, 和仁

ja 氏間, 和仁

en UJIMA, Kazuhito

Search repository
今津, 麻衣

× 今津, 麻衣

ja 今津, 麻衣

en IMAZU, Mai

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme Other
主題 弱視
主題
主題Scheme Other
主題 視覚障害
主題
主題Scheme Other
主題 テストアコモデーション
主題
主題Scheme Other
主題 試験配慮
主題
主題Scheme Other
主題 拡大問題
主題
主題Scheme Other
主題 Amblyopia
主題
主題Scheme Other
主題 Visual impairment
主題
主題Scheme Other
主題 Test accommodation
主題
主題Scheme Other
主題 Enlargement Question paper
内容記述
内容記述 試験課題で拡大方法が結果に与える影響を調査した研究はいくつかみられるが、学力の統制が課題となっている。そのため学力の影響を可能な限り排除し、拡大方法が結果に与える影響を調べることを目的とした。晴眼大学生37名を対象に数字課題を用い、原本、レイアウト変更拡大、単純拡大の3種類の拡大方式を用い、解答時間及び正答数を測定した。その結果、解答時間は原本、単純拡大、レイアウト変更拡大の順に有意に短かった。正答数は拡大方式の有意な差はみられなかった。原本は3種類の中ではページ数が少なく、用紙が小さい。ページ数が少ないとページをめくる操作数が減ることと、用紙が小さいことは視線の移動距離を短くできることが考えられる。レイアウト変更拡大のようにページ数が多い場合は傍線部や傍線の範囲を探したり確認したりする際に時間を要することが予想される。今後は晴眼者だけでなく視覚障害者のデータを収集し、晴眼者のデータと比較することで、公平な試験環境について研究していきたい。
言語 ja
内容記述
内容記述 A number of studies have investigated the impact of expansion methods on results in examination tasks, but the control of academic ability has been an issue. The purpose of this study was to eliminate the influence of academic ability as much as possible and to investigate the influence of the method of expansion on the results. We measured the answer time and the number of correct answers using three types of question formats: original, layout change enlargement and simple expansion, using numerical tasks for 37 sighted people. As a result, the answer time was significantly shorter in the order of original, simple expansion, and layout change enlargement. There was no significant difference in the number of correct answers between the expansion methods. The original has the fewest pages and the smallest paper among the three types of expansions. If the number of pages is small, the number of operations for turning pages is reduced, and if the paper is small, the movement distance of the line of sight can be shortened. If the number of pages is large, such as in the case of layout change enlargement, it is expected that it will take time to find side lines and to confirm the range of side lines. For future research, we would like to collect data not only for sighted people but also for visually impaired people and compare it with this data in order to study a fair testing environment.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院人間社会科学研究科附属特別支援教育実践センター
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/50715
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2435-9378
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12914687
開始ページ
開始ページ 47
書誌情報 広島大学大学院人間社会科学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要
The Bulletin of the Center for Special Needs Education Research and Practice, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University

号 19, p. 47-51, 発行日 2021-03-01
見出し
大見出し 原著
言語 ja
見出し
大見出し Original Articles
言語 en
旧ID 50715
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-04 03:38:14.925519
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3