WEKO3
アイテム
中学校特別支援学級における人間関係形成・社会形成能力の特徴 : 「話合い活動」での生徒の発話分析を通して
https://doi.org/10.15027/50713
https://doi.org/10.15027/5071331969072-5fa0-4284-b147-509b1e77cb74
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 中学校特別支援学級における人間関係形成・社会形成能力の特徴 : 「話合い活動」での生徒の発話分析を通して | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | Characteristics of Forming Human Relationships and Social Development Abilities in Special Needs Class in Junior High School: Based on an Analysis of Narrative of Students in “Discussion Activities" | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
作成者 |
井上, 美由紀
× 井上, 美由紀
× 若松, 昭彦
× 若松, 美沙
|
|||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 中学校特別支援学級 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 人間関係形成・社会形成能力 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 話合い活動 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 発話分析 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Junior high school | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Forming human relationships and social development abilities | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Discussion activities | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Analysis of speeches | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述 | 本研究は、中学校特別支援学級生徒を対象として、人間関係形成・社会形成能力の特徴を「話合い活動」での生徒の発話分析を用いて検討した。その結果、第Ⅰ期は、教師の支援や評価を受けながら、「利己的発話とそれに対する反証型の発話」並びに「特定の生徒への利他的発話」から、「全員を意識した発話」並びに「新たな提案を行う共有型の発話」に移行するという特徴、第Ⅱ期は、「継続的な利他的発話」並びに「生徒同士の話合いによる集団的発話」が生起し始めるという特徴、第Ⅲ期は、利他・集団的視点に立つ「提案に対する反証・共有型の発話」や「反復される共有型の発話」、「共有型の発話に対して納得する発話」が生起し、共有型の発話が連なるという特徴があった。これらの結果から、友達や学級集団のためを志向する発話に移行する傾向や、生徒同士で課題を発見し、課題解決のための提案や友達の提案に納得する発話が生起することが示唆された。 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述 | Characteristics of forming human relationships and social development ability were examined for students in special needs classes in junior high school in the current study based on a speech analysis of students in “Discussion activity". As a result, such characteristics have been revealed in each stage, i.e., a shift from “selfish speech and counter-evidence type speech" to “speech in awareness of all students" and “sharing type speech to make new proposal" while receiving assistance and evaluation by teachers in the first stage, fledgling of “continuous altruistic speech" and “collective speech based on discussion between students" in the second stage, and arising of “counter-evidence /sharing type speech for proposals", “repeated sharing type speech" and “agreed speech with sharing type speech" from an altruistic and collective perspective in the third stage followed by continued sharing type speeches. From these outcomes, it has been suggested that such speeches arise that agree with proposals for problem solving and those made by friends while discovering problems by discussion between students along with a trend shifting to speeches focused on friends and groups in the class as well. | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科附属特別支援教育実践センター | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/50713 | |||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 2435-9378 | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AA12914687 | |||||||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||||||
開始ページ | 25 | |||||||||||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院人間社会科学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要 The Bulletin of the Center for Special Needs Education Research and Practice, Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University 号 19, p. 25-37, 発行日 2021-03-01 |
|||||||||||||||||
見出し | ||||||||||||||||||
大見出し | 原著 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
見出し | ||||||||||||||||||
大見出し | Original Articles | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
旧ID | 50713 |