ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要
  3. 18号

大学生における発達障害に対する基本的知識と合理的配慮への意識に関する予備的検討

https://doi.org/10.15027/49085
https://doi.org/10.15027/49085
d17bfc2c-fd4a-4a21-bc15-9684762f218d
名前 / ファイル ライセンス アクション
CSNERP_18_83.pdf CSNERP_18_83.pdf (1.1 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 大学生における発達障害に対する基本的知識と合理的配慮への意識に関する予備的検討
言語 ja
タイトル
タイトル How much do college students know about developmental disabilities, and what do they think about reasonable accommodations?
言語 en
作成者 村上, 理絵

× 村上, 理絵

ja 村上, 理絵

en Murakami, Rie

Search repository
吉利, 宗久

× 吉利, 宗久

ja 吉利, 宗久

en Yoshitomi, Munehisa

Search repository
津島, 靖子

× 津島, 靖子

ja 津島, 靖子

en Tsushima, Yasuko

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme Other
主題 大学生
主題
主題Scheme Other
主題 発達障害
主題
主題Scheme Other
主題 知識
主題
主題Scheme Other
主題 合理的配慮
主題
主題Scheme Other
主題 college students
主題
主題Scheme Other
主題 developmental disabilities
主題
主題Scheme Other
主題 knowledge
主題
主題Scheme Other
主題 reasonable accommodation
内容記述
内容記述 本研究では、大学生の発達障害に対するイメージ、知識および合理的配慮への意識の傾向を明らかにするために質問紙調査を行った。その結果、イメージは「活発」や「素直」などの選択率が高く、対象者は発達障害に対して好意的なイメージを抱いていることがうかがえた。知識は10項目中7項目において正答率が80.0%を超えており、一定の知識を身につけていることが明らかになった。しかし、「発達障害は治る」などの基本的な知識や、「発達障害は子育て環境によって生じる」など身につけておかなければならない知識について、誤って理解している者もいることが明らかになった。合理的配慮への意識は8項目中6項目において90.0%以上の人が「賛成」と回答しており、大部分の対象者が肯定的な立場を示していた。一方、合理的配慮の提供が評価に直接影響を与える場合などについては、「どちらとも言えない」とする者が一定程度いた。一般学生が受け入れやすい配慮を考えることにより、障害学生に対する合理的配慮をしやすくなるだけでなく、必要な場合は支援するという一般学生の態度を育てることにもつながるのではないかと思われた。
言語 ja
内容記述
内容記述 This study aimed to clarify the impressions college students have of developmental disabilities; it also examined the extent of their knowledge of this topic and their perspectives regarding reasonable accommodations for these disabilities. A questionnaire related to these topics was implemented. A high ratio of respondents selected choices such as“ active" and“ obedient" to convey their impressions, indicating that many college students see developmental disabilities in a favorable light. Regarding knowledge, the respondents answered 7 of the 10 questions correctly more than 80% of the time, indicating that they had a certain amount of awareness about the topic. However, the study also showed that some of the students had an incorrect understanding of some of the fundamental and crucial aspects of these disabilities, such as whether they can be cured or whether they are caused by the parenting environment during childhood. Regarding reasonable accommodations, over 90% of respondents agreed with 6 of the 8 items, indicating that the majority approved of these measures. However, regarding the provision of reasonable accommodation, a larger number selected “cannot say one way or the other" when these measures had a direct effect on evaluations. If considerations that are easy for regular college students to accept could be implemented, it would make the provision of assistance measures to students with developmental disabilities easier, as well as contribute to developing an attitude of support provision, when necessary, among the general student body.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/49085
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1883-5406
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12383831
開始ページ
開始ページ 83
書誌情報 広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要
The Bulletin of the Center for Special Needs Education Research and Practice Graduate School of Education, Hiroshima University

号 18, p. 83-90, 発行日 2020-03-01
見出し
大見出し 資料
言語 ja
見出し
大見出し Brief Note
言語 en
旧ID 49085
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-04 03:34:45.130053
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3