ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要
  3. 15号

知的障害者の家族の語りが大学生の意識変容にもたらしたもの : 教育学部生を対象とした授業のアンケート分析から

https://doi.org/10.15027/42882
https://doi.org/10.15027/42882
d0227f85-8bf8-42d9-b0ec-33a54c609edc
名前 / ファイル ライセンス アクション
CSNERP_15_63.pdf CSNERP_15_63.pdf (457.0 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 知的障害者の家族の語りが大学生の意識変容にもたらしたもの : 教育学部生を対象とした授業のアンケート分析から
言語 ja
タイトル
タイトル Things to Change College Students’ Consciousness by Stories from Family Members of People with Intellectual Disabilities: From the Questionnaire Analysis in Classes Targeting Students at Faculty of Education
言語 en
作成者 本渡, 葵

× 本渡, 葵

ja 本渡, 葵

en Hondo, Aoi

Search repository
河口, 麻希

× 河口, 麻希

ja 河口, 麻希

en Kawaguchi, Maki

Search repository
若松, 昭彦

× 若松, 昭彦

ja 若松, 昭彦

en Wakamatsu, Akihiko

Search repository
林田, 真志

× 林田, 真志

ja 林田, 真志

en Hayashida, Masashi

Search repository
牟田口, 辰己

× 牟田口, 辰己

ja 牟田口, 辰己

en Mutaguchi, Tatsumi

Search repository
川合, 紀宗

× 川合, 紀宗

ja 川合, 紀宗

en Kawai, Norimune

Search repository
竹林地, 毅

× 竹林地, 毅

ja 竹林地, 毅

en Chikurinji, Takeshi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme Other
主題 インクルーシブ教育
主題
主題Scheme Other
主題 大学教育
主題
主題Scheme Other
主題 教養ゼミ
主題
主題Scheme Other
主題 当事者参加型授業
主題
主題Scheme Other
主題 障害理解
主題
主題Scheme Other
主題 inclusive education
主題
主題Scheme Other
主題 university education
主題
主題Scheme Other
主題 educational seminar
主題
主題Scheme Other
主題 active participation of persons involved
主題
主題Scheme Other
主題 understanding of disability
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本稿では,本学教育学部1年次生を対象とした教養ゼミ(講義型)において,障害のある子どもの保護者による当事者参加型授業を実施し,その効果について検討した。障害(者)に対する理解を測る質問紙を用いた分析の結果では,[保護者の思い]を聞くことで,障害(者)理解への新たな視点を得られたことが明らかになった。受講学生に対して「今あるいはこれから自分にできると思う取り組み」について質問し,質的分析を行った。結果から,[障害者とのかかわり方][障害(者)についての認識][持続的探求]が抽出された。障害のある子どもの保護者による教育学部1年次生への授業は,将来,教育に携わろうとする学生にとっては,障害(者)の理解に加え,自分が今後取り組むべきことがより教育と結びついた形で明確になったと推察された。
言語 ja
内容記述
内容記述 In this study, a lecture with active participation of parents of children with disabilities was held in a lecture-type educational seminar for the freshmen of the department of education and its effectiveness was examined. The results of the analysis of the questionnaire designed to measure the degree of understanding of disabilities and people with disabilities revealed that students had acquired a new perspective for understanding disabilities and people with disabilities by listening to the parents’ thoughts and feelings. The students who attended the class were asked about what they thought they could do at present or in the future, and the results were qualitatively analyzed. “How to interact with people with disabilities," “recognition of disabilities and people with disabilities," and “sustainable exploration" were extracted from the results. It was speculated that the class with active participation of parents with children with disabilities helped the students planning to be engaged in education in the future to clarify what they should do in the future in relation to education as well as understand disabilities and people with disabilities.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/42882
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1883-5406
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12383831
開始ページ
開始ページ 63
書誌情報 広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要
The Bulletin of the Center for Special Needs Education Research and Practice Graduate School of Education, Hiroshima University

号 15, p. 63-69, 発行日 2017-03-14
見出し
大見出し 原著
言語 ja
見出し
大見出し Original Articles
言語 en
旧ID 42882
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-04 03:30:16.754730
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3