ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要
  3. 14号

「特別支援教室(仮称)」構想の動向 : インクルーシブ教育システムの構築・推進に向けて

https://doi.org/10.15027/39731
https://doi.org/10.15027/39731
e886dfba-bb22-4fae-a7b7-2604b3a86b30
名前 / ファイル ライセンス アクション
CSNERP_14_123.pdf CSNERP_14_123.pdf (1.2 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 「特別支援教室(仮称)」構想の動向 : インクルーシブ教育システムの構築・推進に向けて
言語 ja
タイトル
タイトル The Trend of “the Special Needs Classroom (Tentative)" Initiative : Towards the Construction and Promotion of the Inclusive Education System
言語 en
作成者 松谷, 典枝

× 松谷, 典枝

ja 松谷, 典枝

en Matsutani, Norie

Search repository
川合, 紀宗

× 川合, 紀宗

ja 川合, 紀宗

en Kawai, Norimune

Search repository
河口, 麻希

× 河口, 麻希

ja 河口, 麻希

en Kawaguchi, Maki

Search repository
村上, 理絵

× 村上, 理絵

ja 村上, 理絵

en Murakami, Rie

Search repository
福本, 紘未

× 福本, 紘未

ja 福本, 紘未

en Fukumoto, Hiromi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme Other
主題 特別支援教育
主題
主題Scheme Other
主題 インクルーシブ教育システム
主題
主題Scheme Other
主題 通級による指導
主題
主題Scheme Other
主題 「特別支援教室(仮称)」構想
主題
主題Scheme Other
主題 special needs education
主題
主題Scheme Other
主題 inclusive education system
主題
主題Scheme Other
主題 resource room
主題
主題Scheme Other
主題 concept of the special needs classroom
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究は,「障害者の権利に関する条約」が発効した今,インクルーシブ教育システムの構築・推進に寄与すると考えられる「特別支援教室(仮称)」構想の具現化に向けた動向を,文献研究を行うことにより整理し,そこで得られた知見を提示することによって,今後「特別支援教室(仮称)」へ移行することになった場合の基礎的資料とすることを目的とした。「特別支援教室(仮称)」構想をインクルーシブ教育システム構築・推進の視点から考察した結果,①通常の教育と特別支援教育が連携・協働することによって効果的な「特別支援教育チーム」を構築し,児童の教育的ニーズに応じた最善の教育を提供すること,②インクルーシブな学級経営をするために,環境調整や課題改善を導入すること,の2点が障害のある子どもや困難のない子どもも含めた全ての子どもにとって有益な支援をするために重要であることが示唆された。
言語 ja
内容記述
内容記述 In 2014, the Convention on the Rights of Persons with Disabilities has come into force so that it was thought to be important to summarize the recent trends and movements of the “special needs classroom (tentative)" initiatives by reviewing the recent research studies and literatures that contribute to the construction and promotion of the inclusive education system. The purpose of the current study was to create the basic material to prepare for the future educational legal reform in special needs education by gathering the findings of the studies and literatures on the“ special needs classroom (tentative)" initiatives. The results, which were discussed from the viewpoint of the inclusive education system construction and promotion, suggested that it was important to give valuable supports for all students, including students who have disabilities 1) to provide the best practices based on students’ educational needs by building effective“ special needs education teams" and promoting collaborations between regular education and special needs education, and 2) to introduce environmental adjustment, accommodations, and modifications for the purpose of managing inclusive classrooms.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/39731
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1883-5406
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12383831
開始ページ
開始ページ 123
書誌情報 広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要
The Bulletin of the Center for Special Needs Education Research and Practice Graduate School of Education, Hiroshima University

号 14, p. 123-131, 発行日 2016-03
見出し
大見出し 資料
言語 ja
見出し
大見出し Brief Note
言語 en
旧ID 39731
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-04 03:29:14.880754
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3