ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要
  3. 14号

知的障害のある自閉症スペクトラム障害児のピアグループの分析 : 相手による相互交渉の比較を通して

https://doi.org/10.15027/39729
https://doi.org/10.15027/39729
8f08b892-4477-42ef-834f-413f457e0c09
名前 / ファイル ライセンス アクション
CSNERP_14_105.pdf CSNERP_14_105.pdf (1.2 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 知的障害のある自閉症スペクトラム障害児のピアグループの分析 : 相手による相互交渉の比較を通して
言語 ja
タイトル
タイトル An Analysis of Peer Group Relationships of Students with a Combination of Autism Spectrum Disorders and Intellectual Disabilities : Through the Comparison of Social Interactions with Peers and Adults
言語 en
作成者 中村, 友美

× 中村, 友美

ja 中村, 友美

en Nakamura, Tomomi

Search repository
川合, 紀宗

× 川合, 紀宗

ja 川合, 紀宗

en Kawai, Norimune

Search repository
村上, 理絵

× 村上, 理絵

ja 村上, 理絵

en Murakami, Rie

Search repository
河口, 麻希

× 河口, 麻希

ja 河口, 麻希

en Kawaguchi, Maki

Search repository
福本, 紘未

× 福本, 紘未

ja 福本, 紘未

en Fukumoto, Hiromi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme Other
主題 知的障害
主題
主題Scheme Other
主題 自閉症スペクトラム障害
主題
主題Scheme Other
主題 ピアグループ
主題
主題Scheme Other
主題 相互交渉
主題
主題Scheme Other
主題 intellectual disabilities
主題
主題Scheme Other
主題 autism spectrum disorders
主題
主題Scheme Other
主題 peer group
主題
主題Scheme Other
主題 social interaction
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 知的障害のある自閉症スペクトラム障害児の特別支援学級内における友人関係について,学級内の他の知的障害のある自閉症スペクトラム障害児との間で行われる相互交渉を,教師や,自閉症を伴わない知的障害のある児童との間で行われる相互交渉と比較することにより,友人関係行動を明らかにすることを本研究の目的とした。観察の結果,知的障害のある自閉症スペクトラム障害のA児は,同じ知的障害のある自閉症スペクトラム障害のB児やC児に対してかかわりを開始し,相互交渉に至ることは少なかったが,B児とC児間の相互交渉は多く認められた。このように,A児にのみ異なる結果が認められた背景には,A児とB・C児との学年差があることが考えられた。また,対象児が大人に対して相互交渉を開始する頻度は,大人以外の周囲の人とのかかわりと比較して高かった。従来の研究では,知的障害のある自閉症スペクトラム障害児同士のペアよりも知的障害児と知的障害のある自閉症スペクトラム障害児のペアの方が相互交渉を開始する頻度が高いことが明らかになっているが,本研究においては,知的障害のある自閉症スペクトラム障害児から自閉症を伴わない知的障害児に対する相互交渉開始の頻度は,知的障害のある自閉症スペクトラム障害児同士のそれよりも少なかった。
言語 ja
内容記述
内容記述 The purpose of the present study was to investigate friendship establishment behaviors among students with a combination of autism spectrum disorders and intellectual disabilities in special needs classrooms by analyzing the differences of social interactions with other students with a combination of autism spectrum disorders and intellectual disabilities, those with intellectual disabilities, and their teachers. As a result of the observation, Student A, who is a person with a combination of autism spectrum disorder and intellectual disability, was rarely observed to start friendship establishment behaviors with Students B and C, who also are people with a combination of autism spectrum disorders and intellectual disabilities, however, those behaviors between Students B and C were frequently observed. This difficulty in the establishment of social interactions occurred in Student A was considered to be the cause of age differences: Student A was older than the other two students. In addition, the frequency of these students’ social interactions with adults was higher than that of their interactions with peers. Previous studies revealed that the frequency of starting social interactions between pairs with children with a combination of autism spectrum disorders and intellectual disabilities was lower than that of interactions between children with a combination of autism spectrum disorders and intellectual disabilities and those with intellectual disabilities. However, in the present study, it was found out that the frequency of social interactions from students with a combination of autism spectrum disorders and intellectual disabilities to those with intellectual disabilities was less than that of interactions from students with a combination of autism spectrum disorders and intellectual disabilities to those with intellectual disabilities.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/39729
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1883-5406
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12383831
開始ページ
開始ページ 105
書誌情報 広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要
The Bulletin of the Center for Special Needs Education Research and Practice Graduate School of Education, Hiroshima University

号 14, p. 105-114, 発行日 2016-03
見出し
大見出し 原著
言語 ja
見出し
大見出し Original Article
言語 en
旧ID 39729
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-04 03:28:57.056260
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3