WEKO3
アイテム
海外の保育・幼児教育分野におけるショーマンのPCK概念をめぐる研究動向 : 日本の保育者研究への援用可能性の検討
https://doi.org/10.15027/50043
https://doi.org/10.15027/50043df08ba4e-6c8f-4a1f-ad50-6f1dadb580ef
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 海外の保育・幼児教育分野におけるショーマンのPCK概念をめぐる研究動向 : 日本の保育者研究への援用可能性の検討 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Research Trends on Shulman’s PCK Concept in the Field of Early Childhood Education and Care Abroad: The Possibility of Utilizing the Study of Early Childhood Teachers in Japan | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
作成者 |
加藤, 望
× 加藤, 望
× 中坪, 史典
|
|||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
権利情報 | ||||||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2020 幼年教育研究年報編集委員会 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Lee S. Shulman | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Pedagogical Content Knowledge | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Early Childhood Education and Care | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Early Childhood Teacher | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述 | The purpose of this study is to provide an overview of trends in the field of early childhood education and care and examine the kind of research done outside of Japan on the concept of pedagogical content knowledge (PCK), an idea proposed by Lee S. Shulman. The study examines the applicability of PCK to the study of early childhood teachers based on a search of the Education Resources Information Center (ERIC) database. The keywords “early childhood education and care," “PCK," and “Shulman" were used in the database search, and ten articles that were returned were reviewed carefully. We determined that most of the studies were centered on content knowledge about mathematics, science, and technology, while only few studies focused on children’s knowledge regarding development of social skills. Some studies also focused on implicit knowledge based on Polanyi’s theory. This suggests that the PCK concept can be applied to the study of early childhood teachers in Japan as well. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科附属幼年教育研究施設 | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/50043 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 0388-3078 | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AN00246110 | |||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||
開始ページ | 37 | |||||||||||||
書誌情報 |
幼年教育研究年報 The Annual of research on early childhood 巻 42, p. 37-45, 発行日 2020-10-10 |
|||||||||||||
見出し | ||||||||||||||
大見出し | 原著論文 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
見出し | ||||||||||||||
大見出し | Original Articles | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
旧ID | 50043 |