WEKO3
-
RootNode
アイテム
大正,昭和初期における先住民アイヌの子育てと保育 : ジョン・バチラー,バチラー八重子による平取幼稚園と日曜学校を中心に
https://doi.org/10.15027/50042
https://doi.org/10.15027/500429e6f0cd5-1d8b-4b3e-9fbb-361aa302deaf
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 大正,昭和初期における先住民アイヌの子育てと保育 : ジョン・バチラー,バチラー八重子による平取幼稚園と日曜学校を中心に | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Child Rearing and Early Childhood Education and Care of Indigenous Ainu in the Taisyo Period and Early Showa Era: Focusing on the Biratori Kindergarten and Sunday School founded by John and Yaeko Batchelor | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
作成者 |
島津, 礼子
× 島津, 礼子
× 七木田, 敦
|
|||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
権利情報 | ||||||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2020 幼年教育研究年報編集委員会 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Ainu | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | John Batchelor | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Yaeko Batchelor | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Biratori Kindergarten | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Indigenous | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述 | In the Taisyo Period and Early Showa Era, Japanese indigenous Ainu school age students were under the assimilation policy of the government. They were also restricted from using the Ainu language and discriminated against by Japanese students at school. This study focused on traditional Ainu child rearing and the early childhood education and care at the Biratori Kindergarten and Sunday School founded by John and Yaeko Batchelor. We attempted to identify the contents and purpose of the establishment of these schools by using historical documents, the Batchelors’ writings, and interviews with those who attended the school. Our findings were as follows: 1) Ainu and Japanese children played together; 2) Ainu language and culture were not restricted but used for children’s education at Biratori Kindergarten and Sunday School. Thus, we concluded that John and Yaeko Batchelor hoped that Ainu and Japanese children would understand each other in their early years during a time period that was hard for the Ainu people. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | 本研究はJSPS 科研費JP17K18643の助成を受けたものです。 本稿は2019年12月7日,日本乳幼児教育学会第29回大会における発表に加筆したものです。 | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科附属幼年教育研究施設 | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/50042 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 0388-3078 | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AN00246110 | |||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||
開始ページ | 27 | |||||||||||||
書誌情報 |
幼年教育研究年報 The Annual of research on early childhood 巻 42, p. 27-35, 発行日 2020-10-10 |
|||||||||||||
見出し | ||||||||||||||
大見出し | 原著論文 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
見出し | ||||||||||||||
大見出し | Original Articles | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
旧ID | 50042 |