WEKO3
アイテム
保育における子ども理解の研究動向 : 保育者の認知過程の観点から
https://doi.org/10.15027/46525
https://doi.org/10.15027/46525549d5a45-99ad-48c9-8993-65cb36477d6d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 保育における子ども理解の研究動向 : 保育者の認知過程の観点から | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Review of studies on teachers’ understanding of children’s behaviors and characteristics: With a focus on cognitive processes | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
作成者 |
上山, 瑠津子
× 上山, 瑠津子
× 杉村, 伸一郎
|
|||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
権利情報 | ||||||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2018 幼年教育研究年報編集委員会 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | kindergarten and nursery school teachers | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | perspectives or perception | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | practical knowledge | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | cognitive processes | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||
主題 | 370 | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述 | Recently, researchers have begun to examine teachers’ perspectives on and understanding of the behaviors and characteristics of children. This paper reviews previous studies based on the following four topics. First, it examines the link between teachers’ perspectives and teachers’ behaviors, suggesting that teachers have common perspectives or frameworks and particular interaction styles depending on children’s behaviors and characteristics. Second, it examines teachers’ perspectives toward children’s behaviors and characteristics, identifying the importance of the external objective viewpoint, the internal empathetic viewpoint, and the background environment. Third, regarding reflection for improving teachers’ understanding of children, previous research suggests that it is important that teachersreflect on children analytically. To reflect on children analytically, teachers need to be particularly aware of the external objective viewpoint, the internal empathetic viewpoint, and the background environment. Fourth, regarding knowledge for understanding the behaviors and characteristics of children, more research is needed concerning the specific nature of knowledge and knowledge representation, particularly with reference to cognitive psychology research. Finally, the review suggests that it is necessary to clarify and visualize the cognitive processes involved in teachers’ understanding of children’s behaviors and characteristics. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科附属幼年教育研究施設 | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/46525 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 0388-3078 | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AN00246110 | |||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||
開始ページ | 61 | |||||||||||||
書誌情報 |
幼年教育研究年報 The Annual of research on early childhood 巻 40, p. 61-71, 発行日 2018-10-19 |
|||||||||||||
見出し | ||||||||||||||
大見出し | 原著論文 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
見出し | ||||||||||||||
大見出し | Original work paper | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
旧ID | 46525 |