WEKO3
アイテム
保育所の子育て支援におけるポートフォリオの活用 : 保護者の記述内容の分析を中心に
https://doi.org/10.15027/46521
https://doi.org/10.15027/46521318658bc-a7ff-4496-817e-63db77c1f520
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 保育所の子育て支援におけるポートフォリオの活用 : 保護者の記述内容の分析を中心に | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | Using portfolios to support parent’s child-rearing: Analysis of descriptions by parents | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
作成者 |
松井, 剛太
× 松井, 剛太
× 片岡, 元子
× 水津, 幸恵
|
|||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||
権利情報 | ||||||||||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2018 幼年教育研究年報編集委員会 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | child-rearing | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | portfolio | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | parents | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | analysis of description | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||||||
主題 | 370 | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述 | The purpose of this study is to examine the practical use of portfolios to support parent’s child-rearing in a day care center. This study focuses on the description for three years by nine parents with children of 0, 1, and 2 years of age. Analyses are based on five perspectives of behaviorism, meritocracy, moralism, interpretivism, and empathy. Four parents also participated in focus group interviews. Findings from an analysis of the descriptions confirmed that about sixty percent of the descriptions could be classified under behaviorism and meritocracy. The results from the qualitative analysis of focus group interviews supported the view that parents used their portfolios as source of information for their child-rearing and re-evaluating the characteristics of their children through the differences in their children’s behavior between home and the day care center. Mixed data of these descriptions and the focus group interviews suggested two possibilities for the practical use of portfolios. First, teachers can provide the information to parents according to child’s developmental stage. Specifically, two-year old children can talk with their parents regarding the contents of the portfolio. This situation is different from that with children aged 0 years old and one-year olds. Second, teachers should be aware that the acceptance of such portfolios differs between parents with first-born children and those who have other children already. | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科附属幼年教育研究施設 | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/46521 | |||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 0388-3078 | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AN00246110 | |||||||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||||||
開始ページ | 23 | |||||||||||||||||
書誌情報 |
幼年教育研究年報 The Annual of research on early childhood 巻 40, p. 23-31, 発行日 2018-10-19 |
|||||||||||||||||
見出し | ||||||||||||||||||
大見出し | 原著論文 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
見出し | ||||||||||||||||||
大見出し | Original work paper | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
旧ID | 46521 |