ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島平和科学
  3. 38巻

戦争体験継承が平和意識の形成に及ぼす影響 : 中学生に対する平和意識調査の時系列的分析

https://doi.org/10.15027/42940
https://doi.org/10.15027/42940
c50b94d9-7ddd-4845-b1b3-9cbfcc3f00e6
名前 / ファイル ライセンス アクション
hps_38_15.pdf hps_38_15.pdf (959.4 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 戦争体験継承が平和意識の形成に及ぼす影響 : 中学生に対する平和意識調査の時系列的分析
言語 ja
タイトル
タイトル The Influence that Wartime Experience Gave to Peace Awareness: Chronological Analysis of the Attitude Surveys of Junior High School Students on War and Peace
言語 en
作成者 村上, 登司文

× 村上, 登司文

ja 村上, 登司文

en Murakami, Toshifumi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2017 広島大学平和科学研究センター
主題
主題Scheme NDC
主題 319
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 World War II, which ended more than 70 years ago, became the past event in 2015. Japanese people reflected on World War II and have developed a democratic society. Because the number of older people from the wartime generation has decreased, it is becoming very difficult to pass wartime experiences directly on to the younger generation. The attitude survey conducted in 2016 clarifies the kind of peace consciousness junior high school students have. I compare the survey results of a survey taken in 2016 with those taken in 1997 and 2006. This comparison elucidates junior high school students’ peace consciousness, what they have learned about wartime experiences, and their participation in peace building. This paper analyzes the differences in attitudes between 1997 and 2016 and describes the survey results in the following order: 1) How students recognize the situation concerning peace and war, 2) Passing on the experiences of World War II, 3) Visits to peace museums, and 4) Methods of peace building. The attitudes of students who replied to the three surveys in the past 20 years seem to be oriented toward pacifism. There has not been a major change in their attitude. As for agents telling students about World War II, the biggest agent was school teachers in the 2006 survey, but in the 2016 survey the main agent was television. Peace education by schoolteachers and television in Japan has resulted in a generation of antiwar and peace-oriented junior high school students. We can conclude that peace education in Japan has achieved the function of political socialization. Under the Constitution of Japan, which assumes pacifism as one of its ideals, junior high students have been taught to think of pacifism. It should be the current responsibility of schools and the mass media to support peace-oriented students’ attitudes and their wish to contribute to peace building.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究は、平成26年度~28年度科学研究費補助金、基盤研究(C)の「平和教育の現代化に向けたカリキュラム開発についての比較社会学的研究」(課題番号26381126)の研究成果の一部である。
出版者
出版者 広島大学平和科学研究センター
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/42940
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0386-3565
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00213938
開始ページ
開始ページ 15
書誌情報 広島平和科学
Hiroshima Peace Science

巻 38, p. 15-39, 発行日 2017-03
旧ID 42940
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-03 09:57:21.778859
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3