WEKO3
アイテム
中国語を母語とする日本語上級学習者における日本語文の聴覚的認知 : 文の構造と作動記憶容量を操作した実験的検討
https://doi.org/10.15027/54868
https://doi.org/10.15027/548681d12b444-9659-43a8-98db-53787591ab61
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-01-31 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 中国語を母語とする日本語上級学習者における日本語文の聴覚的認知 : 文の構造と作動記憶容量を操作した実験的検討 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Auditory Perception of Japanese Sentences in Advanced Chinese Learners of Japanese: An Experimental Study on Sentence Structure and Working Memory Capacity | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
作成者 |
徐, 暢
× 徐, 暢
× 柳本, 大地
|
|||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 聴解 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 文処理 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 日本語学習者 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 文構造 | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述 | This study aimed to investigate whether advanced Chinese learners of Japanese show differences in the processing of Japanese sentences presented in an auditory format based on the sentence structure and whether these differences vary depending on working memory capacity. In the experiment, participants were required to make true-false judgments on whether each SOV and OSV sentence matched a sentence presented auditory as a single sentence and subsequently shown visually. The dependent variables were the reaction time and the percentage of correct responses in the true-false task. The experimental results demonstrated that SOV sentences incurred a lower processing load than OSV sentences. indicating that sentence structure influences auditory processing. Additionally, it was observed that the processing speed was contingent upon the size of working memory capacity, with learners possessing smaller working memory capacities exhibiting an earlier occurrence of the syntactic-meaning interface. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | Supported by “the Fundamental Research Funds for the Central Universities" (Beijing Normal University, 2021NTSS47). | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 広島大学森戸国際高等教育学院 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/54868 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||
開始ページ | 1 | |||||||||||||
書誌情報 |
ja : 広島大学留学生教育 en : Journal of International education, Morito Institute of Global Higher Education, Hiroshima University 号 27, p. 1-11, ページ数 11, 発行日 2023-09-30 |
|||||||||||||
見出し | ||||||||||||||
大見出し | 論文・報告 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
見出し | ||||||||||||||
大見出し | 論文・報告 | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
旧ID | 54868 |