WEKO3
アイテム
文脈が日本語文中の漢字単語の処理に及ぼす影響 : 留学中の中国人上級日本語学習者を対象に
https://doi.org/10.15027/51932
https://doi.org/10.15027/51932e987a112-7335-4b12-a2e5-b94f9674bf1e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 文脈が日本語文中の漢字単語の処理に及ぼす影響 : 留学中の中国人上級日本語学習者を対象に | |||||||
言語 | ja | |||||||
作成者 |
徐, 婕
× 徐, 婕
|
|||||||
アクセス権 | ||||||||
アクセス権 | open access | |||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||
主題 | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | advanced Chinese learners of Japanese | |||||||
主題 | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | Japanese kanji words | |||||||
主題 | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | context | |||||||
主題 | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | orthographical and phonological similarities | |||||||
主題 | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | moving window method | |||||||
主題 | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 上級中国人学習者 | |||||||
主題 | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 日本語漢字単語 | |||||||
主題 | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 文脈 | |||||||
主題 | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 形態・音韻類似性 | |||||||
主題 | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 移動窓法 | |||||||
内容記述 | ||||||||
内容記述 | In this study, we investigated the effect of context on the processing of kanji words, which are at neither the start nor the end of Japanese sentences, for advanced Chinese learners of Japanese. The experiments were conducted under the high- /low-constraint sentence conditions and considered orthographical and phonological similarities of kanji words between Chinese and Japanese. The observed reaction time for reading task showed different effects of context on orthographical and phonological similarities. Under the low-constraint sentence condition, the processing of kanji words in sentences showed the same tendency as the processing of kanji words in the single presentation situation. Under the high-constraint condition, kanji words in sentences are supported by contextual information, and conceptual and lexical representations are activated first, resulting in a different processing from the low-constraint case. Besides, the activation degree of conceptual and lexical representations of the kanji words in the context changes with their position. | |||||||
言語 | en | |||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 広島大学森戸国際高等教育学院 | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
出版タイプ | ||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||
ID登録 | ||||||||
ID登録 | 10.15027/51932 | |||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||
収録物識別子 | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1342-8934 | |||||||
収録物識別子 | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA11286840 | |||||||
開始ページ | ||||||||
開始ページ | 1 | |||||||
書誌情報 |
広島大学留学生教育 Journal of International education, Morito Institute of Global Higher Education, Hiroshima University 号 25, p. 1-15, 発行日 2021-09-30 |
|||||||
見出し | ||||||||
大見出し | 論文 | |||||||
言語 | ja | |||||||
旧ID | 51932 |