WEKO3
アイテム
活動を遂行する発話/活動と並行する発話
https://doi.org/10.15027/53978
https://doi.org/10.15027/5397832c276c9-f318-4278-9a27-06f6336f4559
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-06-06 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 活動を遂行する発話/活動と並行する発話 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Utterances built in or in parallel with an activity | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
名塩, 征史
× 名塩, 征史
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | utterances in a social activity | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | cognitive distance | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | multimodal analysis | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | Firstly, this paper classifies utterances in a social activity based on how they contribute to the progression of the activity into two kinds: utterances built in or in parallel with an activity. Necessity and frequency of utterances in an activity vary not only depending on its goal or framework but also every phase of its progression. Besides, some of the utterances seem to be decoupled with bodily behaviors conducted simultaneously, such as gestures, gazes, manipulation of tools, etc., to complete a requisite action. This paper aims to demonstrate how the above-mentioned utterances are used differently, shift each other, and vary in relations with other means through a multimodal analysis of interactions in two Japanese social activities—child-oriented Karate training and hairstyling in a barber shop—and discuss about a cognitive distance between utterances and other environmental elements coupled with a current activity. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島大学森戸国際高等教育学院 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | Morito Institute of Global Higher Education, Hiroshima University | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/53978 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
助成情報 | ||||||||||
助成機関名 | 日本学術振興会 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
研究課題番号URI | https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-21K11500/ | |||||||||
研究課題番号 | 21K11500 | |||||||||
研究課題名 | 武道における指導-学習過程の相互行為分析:実践的技能を伝え合う言語と身体の解明 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
助成情報 | ||||||||||
助成機関名 | Japan Society for the Promotion of Science | |||||||||
言語 | en | |||||||||
研究課題番号URI | https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-22K01879/ | |||||||||
研究課題番号 | 22K01879 | |||||||||
研究課題名 | 武道における指導-学習過程の相互行為分析:実践的技能を伝え合う言語と身体の解明 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
助成情報 | ||||||||||
助成機関名 | 日本学術振興会 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
研究課題名 | 身体性を伴う「理解」の相互行為分析:共在する人々の非対称性に着目して | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
助成情報 | ||||||||||
助成機関名 | Japan Society for the Promotion of Science | |||||||||
言語 | en | |||||||||
研究課題名 | 身体性を伴う「理解」の相互行為分析:共在する人々の非対称性に着目して | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 1 | |||||||||
書誌情報 |
ja : 広島大学森戸国際高等教育学院紀要 en : Journal of Morito Institute of Global Higher Education 号 5, p. 1-14, ページ数 14, 発行日 2023-03-31 |
|||||||||
見出し | ||||||||||
大見出し | 研究論文・報告 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
旧ID | 53978 |