ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学附属三原学校園研究紀要
  3. 7巻

土粘土を素材とした図画工作科の協働的な授業の考察 : 第2学年における授業実践を通して

https://doi.org/10.15027/43067
https://doi.org/10.15027/43067
12de3050-3703-4da3-834c-ef19fe25a8c7
名前 / ファイル ライセンス アクション
MiharaEIKenkyukiyo_7_118.pdf MiharaEIKenkyukiyo_7_118.pdf (2.2 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 土粘土を素材とした図画工作科の協働的な授業の考察 : 第2学年における授業実践を通して
言語 ja
タイトル
タイトル A Study of Collaborative Lessons in the Art and Handicraft Using Clay as Teaching Materials: Through Lesson Practice in Second Grade Elementary School
言語 en
作成者 松崎, 伸一

× 松崎, 伸一

ja 松崎, 伸一

en Matsuzaki, Shinichi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究の目的は,図画工作科における協働的な学びの場面において,製作活動中の子どもたちのかかわり方や,子どもたちが思いを表現するまでの過程と,その素材としての土粘土の効果を考察することである。研究の方法は,小学校2年生を対象に土粘土を素材とし協働的な学びを中心にした題材を開発・実践し,質問紙調査,ワークシートの内容分析,グループ毎に製作中の動画を撮影し,会話や活動の様子を詳しく内容分析をし考察する。研究の結果,「協働的な学び」については,作品の形態によって会話・活動内容・学びの内容について,それぞれ特徴的な相違点が見られること,「土粘土」については,子どもの意欲を高め,主体的な学びをつくる効果があることが分かった。今後も,土粘土を素材とする題材を開発・実践し,図画工作科における素材としての土粘土の効果や可能性を追求していきたい。
言語 ja
内容記述
内容記述 This study aims to examine the interaction among students during activities, the process until students express their idea, and the effect of clay on students through the collaborative learning in the Art and Handicraft. This research went through three phases: 1) developing and conducting lessons on clay focusing on "collaborative learning", 2) analyzing a questionnaire and a worksheet 3) scrutinizing children's conversations and activities recorded in each group. The result concerning "collaborative learning" revealed that the contents of the conversations, the activities and the learning differ from each other depending on a type of work. The finding about clay is that using clay in a lesson effectively enhanced children’s desires, and encouraged students to learn actively. The further lessons would be encouraged to use clay, and seek the effect and possibility of clay in the Art and Handicraft.
言語 en
出版者
出版者 広島大学附属三原幼稚園
出版者
出版者 広島大学附属三原小学校
出版者
出版者 広島大学附属三原中学校
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/43067
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2185-5242
開始ページ
開始ページ 118
書誌情報 広島大学附属三原学校園研究紀要
Hiroshima Daigaku Fuzoku Mihara Gakkoen kenkyu kiyo

巻 7, p. 118-125, 発行日 2017-03-28
見出し
大見出し 小学校
言語 ja
旧ID 43067
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-03 03:53:28.482706
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3