ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学附属三原学校園研究紀要
  3. 7巻

「国語科において育成を目指す資質・能力」を育む授業開発 : 第1学年「はじめは『や!』」の実践を通して

https://doi.org/10.15027/43057
https://doi.org/10.15027/43057
84955e24-8b64-4ab1-8d52-a7ecf58f1b98
名前 / ファイル ライセンス アクション
MiharaEIKenkyukiyo_7_47.pdf MiharaEIKenkyukiyo_7_47.pdf (1.1 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 「国語科において育成を目指す資質・能力」を育む授業開発 : 第1学年「はじめは『や!』」の実践を通して
言語 ja
タイトル
タイトル Developing Classes to Cultivate "the Qualities and Capabilities of Aiming at the Fostering of Abilities in Japanese": Through the Practice of "Ya! is the Beginning" in the First Year
言語 en
作成者 渕山, 真悟

× 渕山, 真悟

ja 渕山, 真悟

en Fuchiyama, Shingo

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究は,子どもたちの実態に合わせて「国語科において育成を目指す資質・能力」を設定し,その資質・能力を効果的に育成する授業を開発することを目的とした。今回は小学校第1学年の「はじめは『や!』」を題材とした。国語科において育成を目指す資質・能力は,「言葉で課題を多角的に精査するための思考力」「言語生活の向上を志すことで,自分の人生を豊かにしようとする態度」とした。育成に向けて,ノートを用いた一問一答のやりとりを行うこと,年長児に題材を読み聞かせる場を設定することを手立てとして講じたことが特徴である。この研究により,ノートを使ったやりとりを子どもたちと個別に行うことは,子どもたちの思考を引き出したり,様々な考えを授業の中で効呆的に引き合わせたりすることにつながり,子どもたちが課題を多角的にとらえるために有効であった。また言語活動の充実を図ることが主体的な学びを引き出し,資質・能力の育成に大きく影響を与えることを明らかにすることができた。
言語 ja
内容記述
内容記述 The purpose of this study was to develop classes that cultivate the qualities and abilities effectively by setting the goal "aim at fostering the qualities and abilities in Japanese" with keeping in step with the reality of students. The material of this study is a unit "Ya! is the beginning"-in first grade of elementary school. The qualities and abilities in Japanese language education to be developed are the ability to think in investigating a subject with a multidimensional perspective by language, and the attitude toward enriching our lives through setting our mind on upgrading the language ability. In this research, students were asked to exchange question and answers through a notebook, and read aloud the material to pre-schoolers. The results suggest that exchanging questions and answers through a notebook independently helped students to bring out their independent thinking and then bring a variety of thinking together with effect in class; therefore, students effectively understood the material from various angles. In addition, the results also revealed that the attempt to enrich language activity managed to bring out students-centered learning, and greatly influenced on the fostering qualities and abilities.
言語 en
出版者
出版者 広島大学附属三原幼稚園
出版者
出版者 広島大学附属三原小学校
出版者
出版者 広島大学附属三原中学校
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/43057
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2185-5242
開始ページ
開始ページ 47
書誌情報 広島大学附属三原学校園研究紀要
Hiroshima Daigaku Fuzoku Mihara Gakkoen kenkyu kiyo

巻 7, p. 47-52, 発行日 2017-03-28
見出し
大見出し 小学校
言語 ja
旧ID 43057
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-03 03:52:06.849410
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3