ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学附属三原学校園研究紀要
  3. 7巻

道徳性の芽生えを育むための環境・援助のあり方を探る : 同年齢・異年齢とかかわる4歳児の姿を通して

https://doi.org/10.15027/43053
https://doi.org/10.15027/43053
70b601bf-4b8e-4b1e-bc31-d530bca63ecd
名前 / ファイル ライセンス アクション
MiharaEIKenkyukiyo_7_19.pdf MiharaEIKenkyukiyo_7_19.pdf (1.6 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 道徳性の芽生えを育むための環境・援助のあり方を探る : 同年齢・異年齢とかかわる4歳児の姿を通して
言語 ja
タイトル
タイトル Proving How Environment and Assistance should be to Develop Children's Germs of Morality: Through Practices of Four-year-old Children Interacting with Others in the Same and Different Ages
言語 en
作成者 中山, 芙充子

× 中山, 芙充子

ja 中山, 芙充子

en Nakayama, Fumiko

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 本研究の目的は,同年齢・異年齢とのかかわりを通して, 4歳児の「道徳性の芽生え」を育むための環境構成や援助を明らかにすることである。研究方法として,①「善悪を判断する」と②「思いやりの気もちをもつ」という2つの視点で、4歳児が同年齢や異年齢とかかわる場面のエピソードを記録し,保育カンファレンスを行うことで, 4歳児の道徳性の芽生えを育むためのよりよい環境や援助を検証した。その結果,4歳児の道徳性の芽生えを育むための環境・援助として,(1)幼児の行動の背景にある思いを受け止める援助,(2)互いの気もちを十分に話せる状況づくりや相手の気もちに気づけるような援助,(3)友だちのよさを認め合えるような場の設定,(4)異年齢との自然な交流が生まれる環境構成やかかわりをつなげる援助という4点が明らかになった。今後は,系統的な「道徳性の芽生え」の育ちの道すじを明らかにし,それらを育むための環境・援助のあり方を追究する。
言語 ja
内容記述
内容記述 The purpose of this study is to clarify environmental components and assistance in order to develop four-year-old children's "germs of morality" through their interaction with others in the same or different ages. As research methods, the researcher recorded episodes of situations where four-year-old children interact with children in the same or different ages from two aspects: 1. "to see differences between right and wrong", 2. "to have feelings to consider others". In addition, the researcher examined better environment and assistance by doing childcare conferences. The result revealed, as environment and assistance for developing four-year-old children's "germs of morality", these four assistance: 1. to accept children's feelings behind their movements, 2. to help children build circumstances where they can fully tell their feelings each other and notice how others feel, 3. to recognize values each other, 4. to relate interaction with environmental components where interactions with others in different ages naturally occur. The further research clarifies how systematic "germs of morality" is developed and investigates how environment and assistance should be in order to develop them.
言語 en
出版者
出版者 広島大学附属三原幼稚園
出版者
出版者 広島大学附属三原小学校
出版者
出版者 広島大学附属三原中学校
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/43053
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2185-5242
開始ページ
開始ページ 19
書誌情報 広島大学附属三原学校園研究紀要
Hiroshima Daigaku Fuzoku Mihara Gakkoen kenkyu kiyo

巻 7, p. 19-26, 発行日 2017-03-28
見出し
大見出し 幼稚園
言語 ja
旧ID 43053
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-03 03:51:34.046801
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3