Item type |
デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) |
公開日 |
2023-03-18 |
タイトル |
|
|
タイトル |
中国語を母語とする日本語学習者の繰り返し聴解におけるメモの効果 : メモを取るタイミングと作動記憶容量を操作した実験的検討 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Effects of the Timing of Note Taking on Repeated Listening among Advanced Chinese Japanese Learners: Focusing on the Timing of Note Taking and Working Memory Span |
|
言語 |
en |
作成者 |
陳, 亭宇
林, 婉琪
毛, 炫琇
銭, 静宜
徐, 暢
柳本, 大地
松見, 法男
|
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
権利情報 |
|
|
権利情報 |
Copyright (c) 2018 広島大学大学院教育学研究科日本語教育学講座 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
繰り返し聴解 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
メモ行為 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
タイミング |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
作動記憶 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
中国人日本語学習者 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
NDC |
|
主題 |
810 |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
This study aimed to investigate the effects of the timing of note taking on repeated listening for advanced Chinese learners of Japanese. The two independent variables were participants’ working memory capacity and the timing of the note taking. The main results were as follows: In the free recall test, there was a marginal significance that participants with a low working-memory capacity demonstrated better performance when taking notes during the first trail than participants with a high working-memory capacity. However in the fill-in-blank test, regardless of the timing of the note taking, a difference according to the size of working memory capacity was not found. Further, it was found that taking notes during the first trail left a stronger memory trace, whereas taking notes during the second trail was helpful for the understanding of target passages. These results suggest that learners with a smaller memory span can perform better with note taking and learners with a larger memory span are better of taking notes after the first trail. |
|
言語 |
en |
出版者 |
|
|
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科日本語教育学講座 |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15027/45442 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1347-7226 |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA11531831 |
開始ページ |
|
|
開始ページ |
7 |
書誌情報 |
広島大学日本語教育研究
Bulletin of the Department of Teaching Japanese as a Second Language, Hiroshima University
号 28,
p. 7-12,
発行日 2018
|
見出し |
|
|
大見出し |
論文 |
|
言語 |
ja |
見出し |
|
|
大見出し |
Articles |
|
言語 |
en |
旧ID |
45442 |