WEKO3
アイテム
中国人上級日本語学習者における日本語漢字単語の語彙表象と概念表象の連合関係 : 線画―単語ストループ命名課題を用いた検討
https://doi.org/10.15027/42890
https://doi.org/10.15027/42890b0692a8f-c025-4a73-9948-2acfe262aeb2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 中国人上級日本語学習者における日本語漢字単語の語彙表象と概念表象の連合関係 : 線画―単語ストループ命名課題を用いた検討 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | Associative Relationship between Lexical and Conceptual Representations in Chinese Proficient Learners of Japanese Language : An Experimental Study Using Picture-word Stroop Naming Task | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
作成者 |
徐, 婕
× 徐, 婕
× 費, 暁東
× 松見, 法男
|
|||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||
権利情報 | ||||||||||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2017 広島大学大学院教育学研究科日本語教育学講座 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 中国人日本語学習者 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 同形同義語 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 異形語 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 意味関連性 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | ストループ課題 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||||||||||
主題 | 810 | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||||||
内容記述 | Two experiments were carried out to investigate the associative relationship between lexical and conceptual representations in Chinese proficient learners of Japanese language by using the picture-word Stroop naming task. In experiment 1, the subjects were required to name pictures in the second language while ignoring printed Kanji (Japanese ideogram) words. In experiment 2, other subjects were asked to name pictures in the native language while ignoring printed Kanji words. The results of two experiments suggested the following three points. The first is that when naming pictures, semantic processing of Japanese Kanji words is also performed at the same time. The second point is that in the mental lexicon of proficient learners, lexical and conceptual representations of Chinese-Japanese cognates and homographs were linked in the same formation degree. The third is that when the input language and output language were different in the picture naming task, Stroop interference could arise at both the semantic processing stage and the production stage. | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科日本語教育学講座 | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/42890 | |||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 1347-7226 | |||||||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AA11531831 | |||||||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||||||
開始ページ | 21 | |||||||||||||||||
書誌情報 |
広島大学日本語教育研究 Bulletin of the Department of Teaching Japanese as a Second Language, Hiroshima University 号 27, p. 21-29, 発行日 2017-03-25 |
|||||||||||||||||
見出し | ||||||||||||||||||
大見出し | 論文 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
見出し | ||||||||||||||||||
大見出し | Articles | |||||||||||||||||
言語 | en |