ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学日本語教育研究
  3. 26号

中国語を母語とする日本語学習者の文章聴解に及ぼすメモ行為と作動記憶容量の効果

https://doi.org/10.15027/39741
https://doi.org/10.15027/39741
3e5b1dc6-84f1-4ca3-a31c-67fac4ad4f4f
名前 / ファイル ライセンス アクション
HUNihongoKyoikuKenkyu_26_35.pdf HUNihongoKyoikuKenkyu_26_35.pdf (813.0 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 中国語を母語とする日本語学習者の文章聴解に及ぼすメモ行為と作動記憶容量の効果
言語 ja
タイトル
タイトル Effects of Note Taking and Working Memory Span on Listening Comprehension of Japanese Sentences among Chinese Students Learning Japanese
言語 en
作成者 徐, 暢

× 徐, 暢

ja 徐, 暢

en Xu, Chang

Search repository
費, 暁東

× 費, 暁東

ja 費, 暁東

en Fei, Xiao-dong

Search repository
松見, 法男

× 松見, 法男

ja 松見, 法男

en Matsumi, Norio

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2016 広島大学大学院教育学研究科日本語教育学講座
主題
主題Scheme Other
主題 中国人学習者
主題
主題Scheme Other
主題 聴解
主題
主題Scheme Other
主題 メモ行為
主題
主題Scheme Other
主題 作動記憶容量
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 We examined the effects of note taking on listening comprehension of Japanese sentences in an advanced class of Chinese students learning Japanese as a second language. We conducted an experiment to examine how working memory capacity is related to the performance of listening comprehension when note taking. We divided the participants into two groups: one group took notes during the listening comprehension; the other group did not. The main results were as follows: (1) participants with low working-memory capacity demonstrated better performance when note taking; (2) participants with high working-memory capacity showed better performance when they were not taking notes. Because the rehearsal effect occurs with visualized language information in note taking, it leaves a stronger memory trace than when not taking notes; this is particularly true for learners with low working-memory capacity. The results suggest that Chinese students learning Japanese with a high working-memory capacity can appropriately distribute their attention to processing and maintaining auditory language information by taking or not taking notes.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院教育学研究科日本語教育学講座
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/39741
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1347-7226
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11531831
開始ページ
開始ページ 35
書誌情報 広島大学日本語教育研究
Bulletin of the Department of Teaching Japanese as a Second Language, Hiroshima University

号 26, p. 35-40, 発行日 2016-03-25
見出し
大見出し 論文
言語 ja
見出し
大見出し Article
言語 en
旧ID 39741
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-03 03:01:02.388130
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3