WEKO3
アイテム
大学のグローバル化が日本語教育プログラムと教員の立ち位置に及ぼす影響
https://doi.org/10.15027/39736
https://doi.org/10.15027/39736166142c5-2fc6-40db-8596-b38b2f064ae4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 大学のグローバル化が日本語教育プログラムと教員の立ち位置に及ぼす影響 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Globalization of Universities and its Influence on Japanese-language Education Programs and Full-time Instructors in Japan | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
倉地, 曉美
× 倉地, 曉美
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
権利情報 | ||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2016 広島大学大学院教育学研究科日本語教育学講座 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | グローバル化 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 多文化間教育 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 日本語教員 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 留学生 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 大学教育 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 370 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | This study aimed to determine how globalization in education, which can be widely observed in Japanese universities, influences Japanese-language education programs and full-time faculty positions for those programs. This research was conducted via a postal survey to full-time instructors selected by referral sampling at 54 universities in Japan (national, public, and private universities). It was evident that globalization in education exerts a considerable influence on both Japanese-language education and faculty positions. The results of this study have a bearing on such questions as how overseas student education programs in Japan should be efficiently promoted. However, it is clear that the increasing workload on fulltime faculty should be reexamined and reduced. Full-time instructors are obliged to commit considerable time to other duties. Faculty are required to provide overseas students with necessary information to help them pursue their studies in a different cultural environment. Giving intercultural education to Japanese students is also an indispensable part of faculty duties. These issues demand further reconsideration and discussion. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 本研究は,基盤研究(B)『多文化にひらかれた大学教員の国境を越えたネットワーク形成に関する研究』(研究代表者:倉地曉美)の国際共同研究の一環として実施されたものである。 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 2015年6月異文化間教育学会のケース・パネル(共同発表者:中山亜紀子,加藤鈴子)「グローバル化の大学の日本語教育への影響について」で,日本,米国,韓国で実施した研究成果を発表したが,本研究はその一部である。 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科日本語教育学講座 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/39736 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1347-7226 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11531831 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 1 | |||||||||
書誌情報 |
広島大学日本語教育研究 Bulletin of the Department of Teaching Japanese as a Second Language, Hiroshima University 号 26, p. 1-7, 発行日 2016-03-25 |
|||||||||
見出し | ||||||||||
大見出し | 論文 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
見出し | ||||||||||
大見出し | Article | |||||||||
言語 | en | |||||||||
旧ID | 39736 |