ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学日本語教育研究
  3. 25号

文章内容を他者に説明する意識が日本語の文章理解に及ほす影響 : 中国語を母語とする上級日本語学習者を対象とした読解前教示操作による検討

https://doi.org/10.15027/45605
https://doi.org/10.15027/45605
89e026ff-4a08-42e4-964f-c0b73d1d30ff
名前 / ファイル ライセンス アクション
HUNihongoKyoikuKenkyu_25_59.pdf HUNihongoKyoikuKenkyu_25_59.pdf (1.0 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 文章内容を他者に説明する意識が日本語の文章理解に及ほす影響 : 中国語を母語とする上級日本語学習者を対象とした読解前教示操作による検討
言語 ja
タイトル
タイトル Effects of Explanation Expectancy-to-Others for Reading Comprehension from a Japanese Text: A Study on Instruction of Pre-reading for Advanced Chinese Learners of Japanese
言語 en
作成者 徐, 芳芳

× 徐, 芳芳

ja 徐, 芳芳

en Xu, Fangfang

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2015 広島大学大学院教育学研究科日本語教育学講座
主題
主題Scheme Other
主題 読解
主題
主題Scheme Other
主題 読解前教示
主題
主題Scheme Other
主題 説明予期
主題
主題Scheme Other
主題 文章理解
主題
主題Scheme Other
主題 中国語母語話者
主題
主題Scheme NDC
主題 370
内容記述
内容記述 Explanation expectancy is the expectation that a person will explain the contents of a text to another person after reading it him/herself. This study aimed to investigate whether explanation expectancy improves a deeper level of text comprehension by Chinese native speakers who are advanced learners of Japanese. I also investigated whether the individual receiving the explanation-a junior high school or college student-plays a role in reading comprehension. The 46 Chinese participants were divided into three groups: 17 participants for explanation expectancy to a junior high school student group. 14 participants for explanation expectancy to a college student group and 15 participants for test expectancy group. All the participants read a Japanese text. They answered three types of comprehension questions about the text. and they gave their ratings (on a five-point scale) to all sentences of the text with respect to how important they believed it to be to the expected explanation. From the results, it was evident that neither explanation expectancy nor the type of target individual had a significant impact on the participants' reading comprehension. However. the group that were expecting to provide an explanation to a junior high school student rated the summary part of the text as being of higher importance than the test expectancy group. This suggests that explanation expectancy may affect information structuring during the reading of L2 texts.
言語 en
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿は,2014年度留学生教育学会第19回JAISE研究大会での口頭発表の内容を加箪・修正したものである。
出版者
出版者 広島大学大学院教育学研究科日本語教育学講座
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/45605
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1347-7226
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11531831
開始ページ
開始ページ 59
書誌情報 広島大学日本語教育研究
Bulletin of the Department of Teaching Japanese as a Second Language, Hiroshima University

号 25, p. 59-66, 発行日 2015-03-25
見出し
大見出し 論文
言語 ja
見出し
大見出し Articles
言語 en
旧ID 45605
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-03 02:59:46.781812
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3