WEKO3
アイテム
文章内容を他者に説明する意識が日本語の文章理解に及ほす影響 : 中国語を母語とする上級日本語学習者を対象とした読解前教示操作による検討
https://doi.org/10.15027/45605
https://doi.org/10.15027/4560589e026ff-4a08-42e4-964f-c0b73d1d30ff
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 文章内容を他者に説明する意識が日本語の文章理解に及ほす影響 : 中国語を母語とする上級日本語学習者を対象とした読解前教示操作による検討 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Effects of Explanation Expectancy-to-Others for Reading Comprehension from a Japanese Text: A Study on Instruction of Pre-reading for Advanced Chinese Learners of Japanese | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
徐, 芳芳
× 徐, 芳芳
|
|||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
権利情報 | ||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2015 広島大学大学院教育学研究科日本語教育学講座 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 読解 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 読解前教示 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 説明予期 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 文章理解 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 中国語母語話者 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | NDC | |||||||||
主題 | 370 | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述 | Explanation expectancy is the expectation that a person will explain the contents of a text to another person after reading it him/herself. This study aimed to investigate whether explanation expectancy improves a deeper level of text comprehension by Chinese native speakers who are advanced learners of Japanese. I also investigated whether the individual receiving the explanation-a junior high school or college student-plays a role in reading comprehension. The 46 Chinese participants were divided into three groups: 17 participants for explanation expectancy to a junior high school student group. 14 participants for explanation expectancy to a college student group and 15 participants for test expectancy group. All the participants read a Japanese text. They answered three types of comprehension questions about the text. and they gave their ratings (on a five-point scale) to all sentences of the text with respect to how important they believed it to be to the expected explanation. From the results, it was evident that neither explanation expectancy nor the type of target individual had a significant impact on the participants' reading comprehension. However. the group that were expecting to provide an explanation to a junior high school student rated the summary part of the text as being of higher importance than the test expectancy group. This suggests that explanation expectancy may affect information structuring during the reading of L2 texts. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 本稿は,2014年度留学生教育学会第19回JAISE研究大会での口頭発表の内容を加箪・修正したものである。 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 広島大学大学院教育学研究科日本語教育学講座 | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.15027/45605 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1347-7226 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA11531831 | |||||||||
開始ページ | ||||||||||
開始ページ | 59 | |||||||||
書誌情報 |
広島大学日本語教育研究 Bulletin of the Department of Teaching Japanese as a Second Language, Hiroshima University 号 25, p. 59-66, 発行日 2015-03-25 |
|||||||||
見出し | ||||||||||
大見出し | 論文 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
見出し | ||||||||||
大見出し | Articles | |||||||||
言語 | en | |||||||||
旧ID | 45605 |