Item type |
デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) |
公開日 |
2024-02-28 |
タイトル |
|
|
タイトル |
授業のユニバーサルデザイン化に関する教職志望大学生の知識 : 通常の学級の担当教員を志す学部生を対象として |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Undergraduate Students’ Knowledge of Instructional Techniques for Universally Designing Class Lessons: Survey of Undergraduates who Wish to Become Regular Classroom Teachers |
|
言語 |
en |
作成者 |
林田, 真志
河原, 麻子
新海, 晃
澤, 隆史
相澤, 宏充
|
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
教職志望大学生 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
通常の学級 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
授業のユニバーサルデザイン化 |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
pre-service teaching students |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
regular classroom |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
universal design |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
通常の学級の担当教員を志望する大学生を対象として、授業のユニバーサルデザイン(授業UD)化の工夫に関するアンケート調査を行った。回答者の半数以上が「知っている」と回答した工夫の多くは、「授業での『学び』の階層モデル」と照らすと、第一階層の「参加(活動する)」及び第二階層の「理解(わかる)」にアクセスするものであった。第三階層の「習得する(身につける)」や第四階層の「活用(使う)」にアクセスする工夫については、「知らない」という回答の方が多かった。また、回答者の多くが授業UD 化に関する学習の機会を大学の講義の中で得ていたことから、今後も教職課程のカリキュラムの中でその内容を積極的に取り扱っていくことの有用性が示された。それ以外にも少数ではあるが、ボランティアやアルバイト、教育実習等、小・中学校や高校での授業をとおして体験的な学習の機会を得ている者もいた。授業UD化の学習に関しては、講義をとおして得た理論的知識と教育現場で得た実践的知識を往還させる機会を確保していくことが肝要になると考えられた。 |
|
言語 |
ja |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
A questionnaire survey on instructional techniques of universal design for class lessons was conducted among university students who wish to become regular classroom teachers. More than half of the respondents answered that they knew that the techniques corresponded to “participation (activity)" as the lowest level and to “understanding (comprehension)" as the second level in the context of the “hierarchical model of learning in the classroom". Many of the respondents answered that they did not know about instructional techniques which corresponded to “learning (mastering)" as the third level and to “utilization (using)" as the fourth level in the hierarchical model. The fact that many of the respondents had opportunities to learn about instructional techniques for universal design of class lessons in university lectures indicated the usefulness of including the lectures in the teaching curriculum. In addition, a small number of respondents had experiential learning opportunities through classes at schools, volunteer work, part-time jobs, and teaching practice. In terms of learning about universal design for class lessons, it is important to ensure that students have opportunities to exchange theoretical knowledge gained through lectures with practical knowledge gained in the field of education. |
|
言語 |
en |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本稿は、日本特殊教育学会第61回大会において発表した内容に加筆・修正を加えたものである。 |
|
言語 |
ja |
出版者 |
|
|
出版者 |
The Center for Special Needs Education Research and Practice Institute for Diversity & Inclusion, Hiroshima University |
|
言語 |
en |
出版者 |
|
|
出版者 |
広島大学ダイバーシティ&インクルージョン推進機構特別支援教育実践センター |
|
言語 |
ja |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15027/54924 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
開始ページ |
|
|
開始ページ |
61 |
書誌情報 |
ja : 広島大学特別支援教育実践センター研究紀要
en : The Bulletin of the Center for Special Needs Education Research and Practice
号 22,
p. 61-68,
ページ数 8,
発行日 2024-03-01
|
見出し |
|
|
大見出し |
資料 |
|
言語 |
ja |
見出し |
|
|
大見出し |
Brief Note |
|
言語 |
en |
旧ID |
54924 |