ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学特別支援教育実践センター研究紀要
  3. 22号

1903年〜1918年アメリカにおける公立学校特別学級及び特別学校設置をめぐる議論 : 全米教育協会議事録を手がかりとして

https://doi.org/10.15027/54923
https://doi.org/10.15027/54923
91886e44-6356-426f-b091-11a18065108f
名前 / ファイル ライセンス アクション
CSNERP_22_51.pdf CSNERP_22_51.pdf (378.8 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2024-02-28
タイトル
タイトル 1903年〜1918年アメリカにおける公立学校特別学級及び特別学校設置をめぐる議論 : 全米教育協会議事録を手がかりとして
言語 ja
タイトル
タイトル The Establishment of Special Classes and Special Schools within the Public School System in the United States, 1903−1918: Based on the Proceedings and Addresses of the National Education Association
言語 en
作成者 大森, 万理子

× 大森, 万理子

ja 大森, 万理子

en OMORI, Mariko

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 特別学級
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 特別学校
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 全米教育協会
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 民主主義
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 公立学校
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 special class
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 special school
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 National Education Association
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 democracy
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 public school
内容記述
内容記述 先行研究では、20世紀初頭にアメリカで公立学校特別学級・特別学校が設置された背景として、教育機会均等論、経済的効率性、社会防衛論といった社会からの要請に加えて、教育関係者が直面した現場の課題および教育を受ける権利論の確立が解明されてきた。しかしながら、教育関係者が国家の義務、換言すればアメリカ「民主主義」の観点から、障害のある子どもの教育に関して行った議論については十分に検討されていない。そこで本稿では、全米教育協会の議事録を手がかりとして、公立学校特別学級・特別学校の設置の論理を「民主主義」の論点から再検討した。その結果、「民主主義」の概念が、公立学校特別学級及び特別学校設置の意義づけとして教育関係者らによって用いられていたことが明らかとなった。公立学校の範囲を障害のある児童にまで拡大することについて、教育関係者では合意が得られていたが、それは障害のある子どもも「自立した社会の一員」として市民育成を行うという近代的教育観に基づいて意義づけられた。なお、各地域における公立特別学級・特別学校の実態解明については今後の課題である。
言語 ja
内容記述
内容記述 Previous research has found that the reasons behind the establishment of special classes and special schools in public schools in the United States in the early 20th century were social demands such as equal educational opportunity, economic efficiency, and social defense, as well as challenges faced by educators. However, the debates that educators have had regarding the education of children with disabilities from the perspective of the State’s duty, or in other words, American “democracy," have not been sufficiently examined. Therefore, in this paper, using the proceedings and addresses of the National Education Association as a reference, I reexamined the logic behind the establishment of special classes and schools within public school system from the viewpoint of “democracy." As a result, it became clear that the concept of “democracy" was used by those involved in education to give meaning to the establishment of special classes and schools in public schools. There was consensus among educators to expand the scope of public schools to include children with disabilities. This consensus was based on the modern view of education that children should be educated to become “self-supporting members of society." Clarifying the actual situation of public special classes and schools in each region is an issue for future research.
言語 en
出版者
出版者 The Center for Special Needs Education Research and Practice Institute for Diversity & Inclusion, Hiroshima University
言語 en
出版者
出版者 広島大学ダイバーシティ&インクルージョン推進機構特別支援教育実践センター
言語 ja
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/54923
ID登録タイプ JaLC
開始ページ
開始ページ 51
書誌情報 ja : 広島大学特別支援教育実践センター研究紀要
en : The Bulletin of the Center for Special Needs Education Research and Practice

号 22, p. 51-60, ページ数 10, 発行日 2024-03-01
見出し
大見出し 資料
言語 ja
見出し
大見出し Brief Note
言語 en
旧ID 54923
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-03 02:44:19.716502
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3