ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学特別支援教育実践センター研究紀要
  3. 22号

知的障害を伴う自閉スペクトラム症児に対するハンドベル演奏場面での協同スキルの指導

https://doi.org/10.15027/54919
https://doi.org/10.15027/54919
362e59e9-1804-4906-a055-d02c8e2fe3d8
名前 / ファイル ライセンス アクション
CSNERP_22_9.pdf CSNERP_22_9.pdf (516.5 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2024-02-28
タイトル
タイトル 知的障害を伴う自閉スペクトラム症児に対するハンドベル演奏場面での協同スキルの指導
言語 ja
タイトル
タイトル Training of Cooperative Skills in Handbell Performance for a Child with Intellectual Disability and Autism Spectrum Disorder
言語 en
作成者 有馬, 里咲

× 有馬, 里咲

ja 有馬, 里咲

en ARIMA, Risa

Search repository
岡村, 章司

× 岡村, 章司

ja 岡村, 章司

en OKAMURA, Shoji

Search repository
朝岡, 寛史

× 朝岡, 寛史

ja 朝岡, 寛史

en ASAOKA, Hiroshi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 知的障害
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 自閉スペクトラム症
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 ハンドベル
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 楽器演奏
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 協同スキル
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 intellectual disability
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 autism spectrum disorder
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 handbell
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 musical instrumental performance
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 cooperative skills
内容記述
内容記述 本研究では、知的障害を伴う自閉スペクトラム症児1名を対象に、ハンドベル演奏場面での協同スキルの指導を行い、その効果を検討した。「和音」「かけあい」「音階」の3つの課題を設定し、各課題に合わせて「タイミングを合わせてハンドベルを鳴らす」「進度を合わせてハンドベルを鳴らす」「相手または直前の人のベルを見てハンドベルを鳴らす」「ST と目を合わせてハンドベルを鳴らす」「曲調や周りの人に合わせて体を動かす」の計5つの標的行動が割り振られた。ベースライン期に続く介入期では、「和音」「かけあい」における二者の位置関係を横並びから向かい合って座るように変更した。加えて、「和音」にのみ強化手続きを実施した。MT は各標的行動を記入したホワイトボードを提示し、標的行動が生起した直後に対象児が好むキャラクターのシールを貼った。その結果、指導期以降の各標的行動の正反応数がベースライン期に比べて増加した。加えて、未指導のリズム等への般化が成立した。これらの結果を踏まえ、演奏場面における協同スキルの獲得及び遂行に係る要因が考察された。
言語 ja
内容記述
内容記述 This study investigated the effects of training in cooperative skills in handbell performance for a child with intellectual disability and autism spectrum disorder. We implemented three tasks,“harmony tone," “call and response," and “musical scale." For each task, five target behaviors were designated, including “synchronizing timing to ring handbells," “coordinating progress in ringing handbells," “observing the preceding person’s bell and ringing the handbell accordingly," “making eye contact with the sub-trainer," and “moving the body in harmony with the melody and others." During the intervention phase, we changed the seating arrangement for the “harmony tone" and “call and response" tasks from side by side to facing each other. Additionally, we introduced reinforcement procedures only for the “harmony tone" task. The main trainer presented a whiteboard with written target behaviors and promptly rewarded the participant by placing character stickers on it that the child liked, whenever a target behavior occurred. As a result, the number of correct responses for each target behavior increased during the intervention phase over the baseline. Furthermore, generalization to untrained rhythms and other aspects was observed. Based on these results, we discuss the factors related to the acquisition and execution of cooperative skills.
言語 en
出版者
出版者 The Center for Special Needs Education Research and Practice Institute for Diversity & Inclusion, Hiroshima University
言語 en
出版者
出版者 広島大学ダイバーシティ&インクルージョン推進機構特別支援教育実践センター
言語 ja
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/54919
ID登録タイプ JaLC
開始ページ
開始ページ 9
書誌情報 ja : 広島大学特別支援教育実践センター研究紀要
en : The Bulletin of the Center for Special Needs Education Research and Practice

号 22, p. 9-17, ページ数 9, 発行日 2024-03-01
見出し
大見出し 実践研究
言語 ja
見出し
大見出し Practical Research
言語 en
旧ID 54919
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-03 02:43:44.501436
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3