WEKO3
アイテム
知的障害を伴う自閉スペクトラム症児に対するハンドベル演奏場面での協同スキルの指導
https://doi.org/10.15027/54919
https://doi.org/10.15027/54919362e59e9-1804-4906-a055-d02c8e2fe3d8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-02-28 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 知的障害を伴う自閉スペクトラム症児に対するハンドベル演奏場面での協同スキルの指導 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | Training of Cooperative Skills in Handbell Performance for a Child with Intellectual Disability and Autism Spectrum Disorder | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
作成者 |
有馬, 里咲
× 有馬, 里咲
× 岡村, 章司
× 朝岡, 寛史
|
|||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 知的障害 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 自閉スペクトラム症 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | ハンドベル | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 楽器演奏 | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 協同スキル | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | intellectual disability | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | autism spectrum disorder | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | handbell | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | musical instrumental performance | |||||||||||||||||
主題 | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | cooperative skills | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述 | 本研究では、知的障害を伴う自閉スペクトラム症児1名を対象に、ハンドベル演奏場面での協同スキルの指導を行い、その効果を検討した。「和音」「かけあい」「音階」の3つの課題を設定し、各課題に合わせて「タイミングを合わせてハンドベルを鳴らす」「進度を合わせてハンドベルを鳴らす」「相手または直前の人のベルを見てハンドベルを鳴らす」「ST と目を合わせてハンドベルを鳴らす」「曲調や周りの人に合わせて体を動かす」の計5つの標的行動が割り振られた。ベースライン期に続く介入期では、「和音」「かけあい」における二者の位置関係を横並びから向かい合って座るように変更した。加えて、「和音」にのみ強化手続きを実施した。MT は各標的行動を記入したホワイトボードを提示し、標的行動が生起した直後に対象児が好むキャラクターのシールを貼った。その結果、指導期以降の各標的行動の正反応数がベースライン期に比べて増加した。加えて、未指導のリズム等への般化が成立した。これらの結果を踏まえ、演奏場面における協同スキルの獲得及び遂行に係る要因が考察された。 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||||||
内容記述 | This study investigated the effects of training in cooperative skills in handbell performance for a child with intellectual disability and autism spectrum disorder. We implemented three tasks,“harmony tone," “call and response," and “musical scale." For each task, five target behaviors were designated, including “synchronizing timing to ring handbells," “coordinating progress in ringing handbells," “observing the preceding person’s bell and ringing the handbell accordingly," “making eye contact with the sub-trainer," and “moving the body in harmony with the melody and others." During the intervention phase, we changed the seating arrangement for the “harmony tone" and “call and response" tasks from side by side to facing each other. Additionally, we introduced reinforcement procedures only for the “harmony tone" task. The main trainer presented a whiteboard with written target behaviors and promptly rewarded the participant by placing character stickers on it that the child liked, whenever a target behavior occurred. As a result, the number of correct responses for each target behavior increased during the intervention phase over the baseline. Furthermore, generalization to untrained rhythms and other aspects was observed. Based on these results, we discuss the factors related to the acquisition and execution of cooperative skills. | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | The Center for Special Needs Education Research and Practice Institute for Diversity & Inclusion, Hiroshima University | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 広島大学ダイバーシティ&インクルージョン推進機構特別支援教育実践センター | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/54919 | |||||||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||||||
開始ページ | 9 | |||||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 広島大学特別支援教育実践センター研究紀要 en : The Bulletin of the Center for Special Needs Education Research and Practice 号 22, p. 9-17, ページ数 9, 発行日 2024-03-01 |
|||||||||||||||||
見出し | ||||||||||||||||||
大見出し | 実践研究 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
見出し | ||||||||||||||||||
大見出し | Practical Research | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
旧ID | 54919 |