ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
  3. 5号

公立A幼稚園において外国籍の3人の子どもはどのように園生活に馴染んでいるのか : うえの式質的分析法によるフィールドノーツの分析をもとに

https://doi.org/10.15027/55963
https://doi.org/10.15027/55963
c3da6056-8094-4cdd-b421-81870efe5f28
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullGradSchHumanitSocSciHUStuEdu_5_242.pdf BullGradSchHumanitSocSciHUStuEdu_5_242.pdf (1.1 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2025-01-08
タイトル
タイトル 公立A幼稚園において外国籍の3人の子どもはどのように園生活に馴染んでいるのか : うえの式質的分析法によるフィールドノーツの分析をもとに
言語 ja
タイトル
タイトル How are the Three Foreign Children Adapting to Life at Public Kindergarten A?: An Analysis of Field Notes Based on Ueno's Qualitative Analysis
言語 en
作成者 李, 睿苗

× 李, 睿苗

ja 李, 睿苗

en Li, Ruimiao

Search repository
石井, 佳奈子

× 石井, 佳奈子

ja 石井, 佳奈子

en Ishii, Kanako

Search repository
朴, 聖希

× 朴, 聖希

ja 朴, 聖希

en Park, Sunghee

Search repository
小川, 佳万

× 小川, 佳万

ja 小川, 佳万

en Ogawa, Yoshikazu

Search repository
中坪, 史典

× 中坪, 史典

ja 中坪, 史典

en Nakatsubo, Fuminori

Search repository
小野寺, 香

× 小野寺, 香

ja 小野寺, 香

en Onodera, Kaori

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
言語 ja
権利情報 Copyright © 2024 人間社会科学研究科
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Foreign Children
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Preschool Life
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Adaptation
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Ueno's Qualitative Analysis
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Fieldnotes
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 外国籍の子ども
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 園生活
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 馴染む
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 うえの式質的分析法
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 フィールドノーツ
内容記述
内容記述 The aim of this study was to observe three children of different nationalities to determine how they fit into preschool life in Japan, and to examine what is associated with the adaptation of young children with foreign links to a Japanese preschool. Fieldwork was conducted in one class in public kindergarten A, where there are relatively few cases of enrollment by foreign-linked children. The fieldnotes were then analyzed using Ueno's qualitative analysis. The results revealed the ways in which foreign-linked children become adapted to life at kindergarten A. They were not uniform, but rather varied from child to child. However, while all three children did adapt, there were also situations in which they did not seem to be fully adjusted to life at the school. For example, A-kun often showed signs of being concerned about his surroundings, while B-kun sometimes had problems with his friends, due to his unfamiliarity with Japanese customs. The background to their adapting to kindergarten life is thought to be related to three factors: the atmosphere of the school itself, the relationships with their caregivers and other children, and the play environment. In addition, by using Ueno’s methods to analyze the fieldnotes subjectively , it was possible to bring to light points that had not previously been made fully clear at the time of the observation and to depict latent contexts and events in the children’s lives. It is significant that this study showed how observational data can be analyzed using Ueno's approach.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院人間社会科学研究科
言語 ja
出版者
出版者 Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/55963
ID登録タイプ JaLC
助成情報
助成機関名 日本学術振興会
言語 ja
研究課題番号URI https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-23K17617/
研究課題番号 23K17617
研究課題名 幼児アニメとエスノメソッドを活用した多文化保育実践のための研修教材の開発研究
言語 ja
助成情報
助成機関名 Japan Society for the Promotion of Science
言語 en
研究課題名 Development Research of Training Materials for Multicultural Childcare Practices Using Infant Animation and Ethnomethodology
言語 en
開始ページ
開始ページ 242
書誌情報 ja : 広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
en : Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education

号 5, p. 242-250, ページ数 9, 発行日 2024-12-20
旧ID 55963
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-02 11:08:44.959037
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3