ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
  3. 5号

困難な歴史を展示する博物館における教育の意味の再考 : 記念的博物館教授学から見える日本の博物館の課題を手掛かりに

https://doi.org/10.15027/55937
https://doi.org/10.15027/55937
338789f2-011b-4b69-ad24-9090b846a191
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullGradSchHumanitSocSciHUStuEdu_5_36.pdf BullGradSchHumanitSocSciHUStuEdu_5_36.pdf (745.3 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2025-01-08
タイトル
タイトル 困難な歴史を展示する博物館における教育の意味の再考 : 記念的博物館教授学から見える日本の博物館の課題を手掛かりに
言語 ja
タイトル
タイトル Reconsidering the Meaning of Education in Museums Exhibiting Difficult Histories: Focusing on the Problems of Museums in Japan That Discovered by the Analysis based on Commemorative Museum Pedagogy
言語 en
作成者 金, 鍾成

× 金, 鍾成

ja 金, 鍾成

en Kim, Jongsung

Search repository
迫, 有香

× 迫, 有香

ja 迫, 有香

en Sako, Yuka

Search repository
劉, 旭

× 劉, 旭

ja 劉, 旭

en Xiu, Liu

Search repository
大岡, 慎治

× 大岡, 慎治

ja 大岡, 慎治

en Ooka, Shinji

Search repository
後藤, 伊吹

× 後藤, 伊吹

ja 後藤, 伊吹

en Goto, Ibuki

Search repository
露口, 幸将

× 露口, 幸将

ja 露口, 幸将

en Tsuyuguchi, Yukimasa

Search repository
溝口, 雄介

× 溝口, 雄介

ja 溝口, 雄介

en Mizoguchi, Yusuke

Search repository
和田, 尚士

× 和田, 尚士

ja 和田, 尚士

en Wada, Naoto

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
言語 ja
権利情報 Copyright © 2024 人間社会科学研究科
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Difficult Histories
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Commemorative Museum Pedagogy
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Kyozai Kenkyuu
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Ethical Representation
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 困難な歴史
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 記念的博物館教授学
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教材研究
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 倫理的再現
内容記述
内容記述 This research aims to reconsider the meaning of education in museums exhibiting difficult histories by analyzing their exhibition utilizing Julia Rose’s (2016) commemorative museum pedagogy (hereafter, CMP). Five museums in Japan were analyzed based on the “5R" (Reception, Resistance, Repetition, Reflection, and Reconsideration) of CMP, which is the response pattern of visitors at the museums, and the “toolbox" (Other, Face, Real, and Narrative) of CMP, which is a collection of tools that the museums utilize to deliver their message to their visitors and that visitors can use to create their ethical representation of the difficult histories. The result shows that the case museums in Japan effectively delivered their messages to their visitors; however, they did not provide enough opportunities for visitors to critically understand the exhibition of the difficult histories. Although the museums played educational roles in a society by suggesting the excavation of unheard voices and stressing the importance of living alongside others with different narratives focused on social justice, they can expand their educational roles by including the “possibility of criticism" in their exhibitions. In detail, they can intentionally exhibit difficult histories with the nuance that the museum’s exhibition is a way of interpreting history so visitors can critically understand it. Also, the museum can provide educational programs in which visitors can debrief their museum observations and ethically represent their understanding of difficult histories. When designing their programs, museums can utilize CMP and the CMP-based analysis of the five museums from this research as a reference. Finally, other agents, such as schools and education-related NGOs, are utilizing museums as learning materials; by collaborating with them, museums can expand their educational roles further.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院人間社会科学研究科
言語 ja
出版者
出版者 Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/55937
ID登録タイプ JaLC
助成情報
助成機関名 日本学術振興会
言語 ja
研究課題番号URI https://kaken.nii.ac.jp/grant/KAKENHI-PROJECT-22K13707/
研究課題番号 22K13707
研究課題名 「難しい歴史」の教育的活用に挑戦するトランスナショナル歴史対話のデザインリサーチ
言語 ja
助成情報
助成機関名 Japan Society for the Promotion of Science
言語 en
研究課題名 Desing research on utilizing "difficult history" as a topic of transnational history dialogue
言語 en
開始ページ
開始ページ 36
書誌情報 ja : 広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
en : Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education

号 5, p. 36-45, ページ数 10, 発行日 2024-12-20
旧ID 55937
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-02 11:05:34.250340
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3