Item type |
デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) |
公開日 |
2023-12-27 |
タイトル |
|
|
タイトル |
学習者によるICTを利用した授業評価の有用性の検討 |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Investigation of the Usefulness of ICT-Based Class Evaluation by Learners |
|
言語 |
en |
作成者 |
松原, 主典
柴田, 紗知
海切, 弘子
冨永, 美穂子
|
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
権利情報 |
|
|
言語 |
ja |
|
権利情報 |
Copyright © 2023 人間社会科学研究科 |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
class evaluation |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ICT tool |
主題 |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
data collection |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
授業評価 |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ICT 授業評価システム |
主題 |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
データ集積 |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
Recently, information and communication technology (ICT) has been widely used in education as a teaching and learning tool because ICT has various advantages in usefulness and data collection compared to conventional methods. On the other hand, ICT tools for teaching evaluation are limited. In this study, we examined the utility of ICT tools for class evaluation by learners. Class evaluation is important for teachers to improve their classes such as teaching methods and teaching materials. Conventional class evaluation by learners has been done by questionnaire after classes. However, the method has some difficulties in analyzing the details of the contents of classes. To evaluate each content of classes, ICT tools would have advantages because learners can simply fi ll out a questionnaire in a short time during a class and a lot of data can be recorded for detailed analysis of the contents of a class. We collected evaluation data on the contents of classes in real-time using an ICT tool which was a modified “KOKORO scale" system, analyzed the data, and found what kind of content enhanced learners’ interest, motivation, and understanding. The results suggest that class evaluation using ICT tools would be a useful method for improving classes. |
|
言語 |
en |
出版者 |
|
|
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科 |
|
言語 |
ja |
出版者 |
|
|
出版者 |
Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15027/54754 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
開始ページ |
|
|
開始ページ |
140 |
書誌情報 |
ja : 広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
en : Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
号 4,
p. 140-146,
ページ数 7,
発行日 2023-12-22
|
旧ID |
54754 |