ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
  3. 4号

児童の歴史への興味を高め疑問生成を促す学習講座の実践

https://doi.org/10.15027/54738
https://doi.org/10.15027/54738
8bb18c7d-a083-421e-ada9-83b312d153cb
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullGradSchHumanitSocSciHUStuEdu_4_1.pdf BullGradSchHumanitSocSciHUStuEdu_4_1.pdf (1.7 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-12-25
タイトル
タイトル 児童の歴史への興味を高め疑問生成を促す学習講座の実践
言語 ja
タイトル
タイトル The Effects of Study Program on Students’ Interest in History and Use of Question Generation Strategy.
言語 en
作成者 浦野, 伸弘

× 浦野, 伸弘

ja 浦野, 伸弘

en Urano, Nobuhiro

Search repository
深谷, 達史

× 深谷, 達史

ja 深谷, 達史

en Fukaya, Tatsushi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
言語 ja
権利情報 Copyright © 2023 人間社会科学研究科
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Proactive learning
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 relevance to daily life value
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 question generation
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 historical learning
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 interest
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 主体的な学び
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 日常関連価値
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 疑問生成
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 歴史学習
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 興味
内容記述
内容記述 In the current course of study in Japan, which require proactive learning, increasing and maintaining high quality of interest is an important issue. To increase the quality of interest, it is important to make students feel positive emotions such as “studying is fun," and to make them recognize values such as “the content of study is useful for solving everyday life and phenomena," which has been called “relevance to daily life value". Although it is important to cultivate students’ relevance to daily life value in social studies, research on it has been conducted mainly only in natural science. In addition, there are problems in research on it, such as a lack of effective ways to encourage students to generate questions by themselves. In this study, we examined whether or not the improvement and maintenance of relevance to daily life value can be achieved by relating the content of social studies (history) to everyday life and presenting a question generation strategy as a way to encourage learners to take proactive action. In this study, a four-day program on history in social studies was conducted for eight sixth-grade elementary school students. Through the program, we attempted to increase the relevance to daily life value by presenting questions that relate the content of study to daily life, such as“ What is the origin of the name of country “日本" (Japan in Japanese)?" ? As a result, the relevance to daily life value increased after the lecture, and this increase was maintained one month later. On the other hand, only half of the children used the question generation strategy after the program. Further study is need in future to examine in detail the impact of the question generation strategy on the daily relevant value and to generalize the results.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院人間社会科学研究科
言語 ja
出版者
出版者 Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/54738
ID登録タイプ JaLC
開始ページ
開始ページ 1
書誌情報 ja : 広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
en : Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education

号 4, p. 1-8, ページ数 8, 発行日 2023-12-22
旧ID 54738
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-02 10:58:25.023292
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3