Item type |
デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) |
公開日 |
2023-03-18 |
タイトル |
|
|
タイトル |
子どもの社会参加を促進するのは何か : 日本の学校教育における実証研究レビュー |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
What Does Impacts on Civic Engagement?: A Review of Empirical Research in Japanese School Education |
|
言語 |
en |
作成者 |
小栗, 優貴
村上, 遥大
川口, 広美
大脇, 和志
北山, 夕華
古田, 雄一
|
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
権利情報 |
|
|
権利情報 |
Copyright (c) 2022 人間社会科学研究科 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
civic engagement |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
empirical research |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
literature review |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
社会参加 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
実証研究 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
レビュー論文 |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
The purpose of this study is to identify the characteristics of empirical research on civic engagement in Japanese schools and to draw implications for future research. A quantitative examination of previous empirical studies reveals that the range of independent variables related to the promotion or discouragement of civic engagement and the methods of examining the relationships between variables differ depending on the research area: (1) micro-level variables and statistical analysis in political science, (2) micro/macro variables and statistical analysis in pedagogy, (3) macro-level variables and non-statistical analysis in pedagogy. The analysis of typical cases of these three research patterns shows that they have different characteristics in terms of the purpose of the research and the research design accordingly. It also shows that the variables and research objects focused on diff er according to the discipline, suggesting the need to encourage collaboration between different disciplines, particularly between political science and education, in order to promote more comprehensive research on youth civic engagement. |
|
言語 |
en |
出版者 |
|
|
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科 |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15027/53409 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2436-0333 |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12909086 |
開始ページ |
|
|
開始ページ |
326 |
書誌情報 |
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
号 3,
p. 326-335,
発行日 2022-12-23
|
旧ID |
53409 |