WEKO3
アイテム
中国語と日本語の逐次通訳の過程における抑制機能
https://doi.org/10.15027/53401
https://doi.org/10.15027/534011b013903-363a-4351-818b-aff06ca43326
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 中国語と日本語の逐次通訳の過程における抑制機能 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | Inhibitory Function in the Processes of Consecutive Interpreting between Chinese and Japanese | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
作成者 |
宋, 啓超
× 宋, 啓超
× 松見, 法男
|
|||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
権利情報 | ||||||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2022 人間社会科学研究科 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | inhibitory function | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | consecutive interpreting | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | the difficulty of source language | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Chinese advanced learners of Japanese | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 抑制機能 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 逐次通訳 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 起点言語の難易度 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 中国人上級日本語学習者 | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述 | This study examined an inhibitory function in the processes of consecutive interpreting between Chinese and Japanese. In the experiment, the difficulty of the source language (SL) was manipulated for an advanced class of Chinese students learning Japanese as second language. The results revealed the following. (1) Inhibitory function affects interpreting performance overall, but its effect is more stable in the consecutive interpreting from Japanese to Chinese than that from Chinese to Japanese. (2) In the case of higher SL difficulty, the effect of inhibitory function pronounced in both directions of consecutive interpreting. (3) In the case of lower SL difficulty, the effect of inhibitory function is more pronounced in the consecutive interpreting from Japanese to Chinese than that from Chinese to Japanese. These results indicated that the inhibitory function in the interpreting processes is constrained by the difficulty of SL and may depend on the direction of the consecutive interpreting, namely whether from native language to second language or vice versa. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科 | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/53401 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 2436-0333 | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA12909086 | |||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||
開始ページ | 259 | |||||||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究 Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education 号 3, p. 259-267, 発行日 2022-12-23 |
|||||||||||||
旧ID | 53401 |