ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
  3. 3号

台湾の公民教科書における「新住民」の描かれ方 : 「多元文化」に着目して

https://doi.org/10.15027/53395
https://doi.org/10.15027/53395
dbe1896c-9f52-4030-92ab-7037b497daf0
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullGradSchHumanitSocSciHUStuEdu_3_203.pdf BullGradSchHumanitSocSciHUStuEdu_3_203.pdf (1.6 MB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル 台湾の公民教科書における「新住民」の描かれ方 : 「多元文化」に着目して
言語 ja
タイトル
タイトル “Newcomers" Portrayed in Civics Textbooks in Taiwan Society: “Multiculturalism" in Taiwan
言語 en
作成者 石井, 佳奈子

× 石井, 佳奈子

ja 石井, 佳奈子

en Ishii, Kanako

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2022 人間社会科学研究科
主題
主題Scheme Other
主題 Taiwan
主題
主題Scheme Other
主題 Newcomer
主題
主題Scheme Other
主題 Multiculturalism
主題
主題Scheme Other
主題 Textbook Analysis
主題
主題Scheme Other
主題 台湾
主題
主題Scheme Other
主題 新住民
主題
主題Scheme Other
主題 多元文化
主題
主題Scheme Other
主題 教科書分析
内容記述
内容記述 The purpose of this paper is to focus on the “newcomers" and their children, whose presence has been increasing since the 2000s, and to clarify how they are positioned in Taiwanese society through policy and textbook descriptions. The results of the analysis of the “Civics and Social Studies" textbooks, which are considered to reflect the most “multicultural" education in Taiwan, showed that the “newcomers" are positioned as one of the ethnic groups and that it is important to understand the different cultures of the “newcomers" and other ethnic groups to respect multiculturalism. However, the textbooks also stated that the “newcomers" were a group of ethnic groups. On the other hand, the textbooks do not mention specific images of “newcomers," and portray biased images of “newcomers" in other parts of the text (pictures and columns), which may indicate a risk of discrepancy with reality. In addition, while the textbooks depict the “newcomers" as a symbol of Taiwan’s “pluralistic culture," the focus is on how to guarantee the rights of the “newcomers" and other socially vulnerable groups, rather than on how to include the “newcomers" as a social minority and create a “community" for Taiwan as a whole. The focus is on how to guarantee the rights of the“ newcomers" and other socially vulnerable groups, rather than on how to imagine a single “community" that is inclusive of all Taiwanese “newcomers". Such descriptions may lead students to perceive“ newcomers" as“ those who need to be taken into consideration" and may inculcate false stereotypes.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院人間社会科学研究科
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/53395
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2436-0333
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12909086
開始ページ
開始ページ 203
書誌情報 広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education

号 3, p. 203-211, 発行日 2022-12-23
旧ID 53395
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-02 10:54:37.314035
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3