ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 広島大学の刊行物
  2. 広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
  3. 3号

シュプランガー教育学再評価の中の精神科学的教育学 : 理解することの教育思想

https://doi.org/10.15027/53393
https://doi.org/10.15027/53393
9dc1b4ec-0aa6-4e3e-b2d8-fad143a6986c
名前 / ファイル ライセンス アクション
BullGradSchHumanitSocSciHUStuEdu_3_183.pdf BullGradSchHumanitSocSciHUStuEdu_3_183.pdf (920.7 KB)
Item type デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1)
公開日 2023-03-18
タイトル
タイトル シュプランガー教育学再評価の中の精神科学的教育学 : 理解することの教育思想
言語 ja
タイトル
タイトル Geisteswissenschaftliche Pädagogik in the Rediscovery of Educational Theory by Eduard Spranger: Education that understands
言語 en
作成者 宮本, 勇一

× 宮本, 勇一

ja 宮本, 勇一

en Miyamoto, Yuichi

Search repository
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
権利情報
権利情報 Copyright (c) 2022 人間社会科学研究科
主題
主題Scheme Other
主題 Spranger
主題
主題Scheme Other
主題 Geisteswisseschaftliche Methode
主題
主題Scheme Other
主題 Verstehen
主題
主題Scheme Other
主題 シュプランガー
主題
主題Scheme Other
主題 精神科学的方法
主題
主題Scheme Other
主題 理解
内容記述
内容記述 The purpose of this study is to review how modern educational theorists in Germany in 2010s tried to rediscover classical educational theories of Geisteswissenschaftliche Pädagogik (GP). Since Dilthey made the distinctive characterization of hermeneutics (Hermeneutik), educational theorists under Dilthey’s influence developed a unique understanding of educational theory. While GP had lost its actuality already in 1970s, successors of GP developed new aspects of inquiry on historical figures such as Spranger, Nohl, and Weniger. The focal point of the current reexaminations discusses methodical reflection of Pädagogik (educational theory) in contrast to neighboring field of psychology. This paper first inquires how the modern educational theorists understand Spranger’s confrontation with psychological methodologies. This is followed by examining why and how come Spranger had to develop his critical notions against psychology with maintaining GP method, focusing on the study by Hinrichs. Through the examination, it is suggested that the value of GP in modern educational discourse lie in its sophisticated system of “understanding" as the heart of educational practice and theory. Hermeneutics originally stands for interpreting texts, but Spranger’s insight does not hesitate to claim the GP method could be applied to understanding of how teacher understand children or others and how children understand the world and others. This methodical reflection is signified in this time when psychological and sociological inquiries become dominant. In spite of the risk to be obstinate, the reappraisal of GP through rediscovering Spranger provides a fundamental aspect of educational practice.
言語 en
出版者
出版者 広島大学大学院人間社会科学研究科
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
ID登録
ID登録 10.15027/53393
ID登録タイプ JaLC
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2436-0333
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12909086
開始ページ
開始ページ 183
書誌情報 広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education

号 3, p. 183-192, 発行日 2022-12-23
旧ID 53393
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-02 10:54:18.689568
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3