WEKO3
アイテム
家庭科における持続可能な社会の概念的理解の展開への試案
https://doi.org/10.15027/53388
https://doi.org/10.15027/533886f02d41d-c8c8-46e3-9a16-53a280f1a898
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-03-18 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 家庭科における持続可能な社会の概念的理解の展開への試案 | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | The Development of a Conceptual Understanding of a Sustainable Society in Home Economics Education | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
作成者 |
竹下, 浩子
× 竹下, 浩子
× 鈴木, 明子
|
|||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
権利情報 | ||||||||||||||
権利情報 | Copyright (c) 2022 人間社会科学研究科 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Sustainable Society | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Well-being | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Conceptual Understanding | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | Curriculum of Home Economics | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 持続可能な社会 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | ウェルビーイング | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 概念的理解 | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 家庭科カリキュラム | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述 | To promote a concept-based curriculum in home economics aimed at fostering versatile skills, we clarifi ed the subject-specific perspectives that home economics addresses and the qualities and abilities required in home economics. The research method involved obtaining suggestions on how home economics can be involved in realizing well-being in a sustainable society. Next, we organized the qualities and abilities required in home economics based on a conceptual understanding. Finally, we identified paths for a home economics curriculum to formulate a conceptual understanding. We identified the following four directions to introduce a concept-based curriculum in home economics: (1) Design a curriculum with the pursuit of well-being as the subject axis. (2) Develop a curriculum that takes the family and home as its starting point and expands the idea of transferability to a sustainable society. (3) Consider the learning content and difficulty level of questions according to each student’s developmental stage. (4) Inquiry-based learning that draws out students’ interests and concerns should be actively incorporated. The promotion of a conceptual curriculum allows for the development of curriculum management with competency-based, cross-curricular learning. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||
内容記述 | 本研究は,文部科学省科学研究費助成事業(基盤研究(C) 課題番号22K02524,代表者 竹下浩子)の研究助成を受けて行った。 | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 広島大学大学院人間社会科学研究科 | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.15027/53388 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 2436-0333 | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA12909086 | |||||||||||||
開始ページ | ||||||||||||||
開始ページ | 139 | |||||||||||||
書誌情報 |
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究 Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education 号 3, p. 139-146, 発行日 2022-12-23 |
|||||||||||||
旧ID | 53388 |