Item type |
デフォルトアイテムタイプ_(フル)(1) |
公開日 |
2023-03-18 |
タイトル |
|
|
タイトル |
社会科教員志望学生はどの論争問題をいかに扱おうとしているか : 社会科教員養成カリキュラムの改善のために |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
Examining pre-service teachers’ the selection and treatment of issues about teaching controversial issues in social studies: For the improvement of social studies teacher training curriculum |
|
言語 |
en |
作成者 |
川口, 広美
田中, 崚斗
玉井, 慎也
小野, 創太
|
アクセス権 |
|
|
アクセス権 |
open access |
|
アクセス権URI |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
権利情報 |
|
|
権利情報 |
Copyright (c) 2022 人間社会科学研究科 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Controversial issues |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
social studies |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
teacher education |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
論争問題学習 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
社会科 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
教師教育 |
内容記述 |
|
|
内容記述 |
This paper examines how pre-service social studies teachers handle controversial issues in their practice. Based on the results, suggestions for improving the social studies teacher training curriculum are obtained. Previous social studies suggested that teacher training programs must be reformed in order to enhance the practice of controversial issues learning, but the specifics of the reforms have not been clarified. This is partly because, although previous studies focus on in-service teachers, there has been little research to clarify the perceptions of pre-service teachers regarding teaching about controversial issues. In this paper, we examined the selection and handling of controversial issues by prospective social studies teachers based on questionnaires and interviews with Japanese prospective social studies teachers. The results suggest the following two points. First, there is a need to visualize and verbalize the prospective teachers’ concerns and gatekeeping process with regard to the teacher training curriculum. Second, for teacher education research, there is a need to strengthen cooperation with outside social studies and to expand the role of teachers. |
|
言語 |
en |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本研究はJSPS科研費19K14239の助成を受けたものである。 |
出版者 |
|
|
出版者 |
広島大学大学院人間社会科学研究科 |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.15027/53378 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2436-0333 |
収録物識別子 |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12909086 |
開始ページ |
|
|
開始ページ |
42 |
書誌情報 |
広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究
Bulletin of the Graduate School of Humanities and Social Sciences, Hiroshima University. Studies in education
号 3,
p. 42-51,
発行日 2022-12-23
|
旧ID |
53378 |